بررسی رقبا یکی از مهم ترین کارهای هایی است که چه قبل از شروع و راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود و چه بعد از آن باید انجام دهید. شما با بررسی رقبای خود در کسب و کار اینترنتی خود می توانید به موفقیت های زیادی برسید. در این مقاله قصد دارم راجع به اهمیت بررسی رقبا در کسب و کار اینترنتی بپردازم.تا به حال به این فکر کرده ایده که چرا شما فروش کمتری نسبت به رقباتون دارید یا آن ها جایگاه ویژه ای نسبت به شما در گوگل دارند؟ آن ها با کلمات کلیدی خاص اول هستند ولی شما در صفحات سوم یا چهارم قرار دارید. اصلا چرا باید آن ها بهتر از شما باشند در صورتی که ممکن است محصولات شما بهتر و محتوای تولید شده شما بیشتر از آن ها باشد. با بررسی رقبای خود می توانید به پاسخ تمام این سوال ها برسید. خب چه طور باید رقبای خود را شناسایی و آن ها را بررسی کنیم؟در ادامه این مقاله مواردی را عنوان می کنم و توضیحاتی را درباره آن ها می دهم که بررسی آن ها ،عوامل اصلی در موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی تان است. 

1.شناسایی رقبا

در ابتدای مقاله عرض کردم که بررسی رقبا هم قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی و هم بعد از آن می تواند انجام شود. البته یک سری از آن ها باید قبل از شروع و راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود باشد. شناسایی رقبا اولین کاری است که باید انجام دهید. از طریق سایت گوگل می توانید رقبای خود را شناسایی کنید. درباره موضوع کاری خود در گوگل سرچ کنید و ببینید چه سایت هایی در زمینه ای که شما فعالیت می کنید را مشاهده می کنید؟ معمولا سایت هایی که صفحه اول گوگل می بینید رقبای اصلی شما هستند. برای شناسایی رقبای خود از جست و جو در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هم می توانید استفاده کنید. معمولا سعی کنید 3 سایت که فکر می کنید می توانند از رقبای اصلی شما باشند را انتخاب کنید و زیر نظر بگیرید. 

2.بررسی صفحه اصلی سایت رقبا

اولین کاری که در بررسی رقبای خود باید انجام دهید این است که به سایت آن ها وارد شوید و روی صفحه اصلی آن ها کاملا متمرکز شوید. اول از همه عنوان صفحه را چک کنید. ببینید عنوان صفحه آن ها به چه صورت است؟ عنوان صفحه از چند واژه تشکیل شده است؟ آیا اسم سایت هم در عنوان وجود دارد و یا فقط کلمه کلیدی را مشاهده می کنید؟فهرست اصلی سایت را نگاه کنید ببینید چه چیزهایی می بینید. دسته بندی مقالات با چه موضوعاتی است. بلوک بندی های صفحه اصلی به چه شکل است. پیشنهادهایی که در صفحه اول به کاربران و بازدیدکنندگان داده شده است به چه شکل است. هر آن چیزی که در صفحه اول می بینید را مد نظرتان داشته باشید. 

3.بررسی مطالب سایت رقبا

به صفحه مقالات سایت آن ها مراجعه کنید و وارد صفحه یکی از مقالات شوید. اولین کاری که می کنید این است که عنوان مقاله را در گوگل سرچ کنید و ببینید در صفحه چندم قرار دارد. به عنوان مقالات سایت توجه کنید و ببینید از چه مدل عنوان بیشتر استفاده کرده اند. مثلا در ابتدای مقالات از کلمات چگونه … راه های … نکات مهم … و… استفاده کرده اند یا اینکه عنوان ها کاملا متفاوت است.تعداد کاراکترهای موجود در چند مقاله را بررسی کنید و ببینید معمولا مقالات چند کاراکتری هستند. برای این کار کل نوشته مقاله را هایلایت و کپی کنید و در برنامه ورد پیست کنید و از قسمت پایین صفحه تعداد کلمات را می توانید مشاهده کنید. تعداد لینک های خارجی و داخلی را چک کنید. لینک های داخلی به چه واژه ها و صفحات سایت لینک شده اند. لینک های خارجی معمولات به چه سایت هایی لینک شده اند. طول جملات و تعداد پاراگراف ها و … را بررسی کنید.آیا رقبای شما از صوت و ویدیو در مطالب و مقالات خود استفاده می کنند یا خیر؟ 

4.بررسی صفحه محصولات رقبا

گام بعدی در بررسی رقبا، بررسی صفحات محصولات آن ها است. به صفحه یکی از محصولات آن ها مراجعه کنید و مواردی که در ادامه می گویم را بررسی کنید. اول از همه عکس محصولات آن ها را بررسی کنید و ببینید چقدر حرفه ای عمل کردند و آیا از پکیج های سه بعدی یا ساده استفاده کرده اند یا خیر. عنوان محصولات به چه صورت است. فرمت محصولات خیلی مهم است که باید بدانید بیشتر از چه فرمتی در تولید محصولات خود استفاده کرده اند. تبلیغ نویسی مربوط به صفحه محصولات را مورد بررسی کامل قرار دهید و ببینید به چه شکلی کاربران خود را برای خرید محصولات توجیه و تحریک کرده اند. گارانتی محصولات، نظرات مشتریان راضی، پرسش و پاسخ های احتمالی و موارد دیگری که مورد توجه خودتان قرار گرفته است را بررسی کنید. 

5.بررسی لندینگ پیج های رقبا

روش هایی که رقباتون برای دریافت اطلاعات تماس کاربرانشان در سایت تعبیه کرده اند را چک کنید. صفحات فرودشان از چه نوع است. آیا بیشتر از صفحات فرود داخلی (Opt-in Page) استفاده کرده اند یا از انواع دیگر؟ محتوای رایگان مثل محتوای صوتی یا تصویری را بررسی کنید که آیا برای در اختیار گذاشتن آن ها برای کاربران اطلاعات تماس ازشان می گیرند یا خیر؟ تمام راه های دریافت اطلاعات تماس کاربران سایتشان را بررسی کنید. مثلا ببینید از قفل مطالب یا عضویت اجباری برای دریافت ایمیل کاربرانشان استفاده کرده اند یا نه؟پیشنهاد ویژه همیار وب : 8 روش برای دریافت ایمیل بازدیدکنندگان سایت 

6.بررسی شبکه های اجتماعی رقبا

اگر سایتی در شبکه های اجتماعی فعالیت کند معمولا در صفحه اصلی پیشنهادی برای عضویت در شبکه های اجتماعی شان به کاربران خود می دهند. و از این طریق می توانید شبکه های اجتماعی که آن ها درش فعالیت می کنند را شناسایی کنید. وارد شبکه های اجتماعی آن ها مثل اینستاگرام شوید و ببینید پست هایشان اختصاصی هستند یا اینکه همان مطالب و مقالات داخل سایتشان را در آن گذاشته اند؟ تعداد هشتگ های درج شده در پست هایشان را بررسی کنید. آیا تعداد لایک ها متناسب با فالوئرهایشان است یا خیر؟ فالوئرهایشان فیک است یا واقعی؟ استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی آن ها را پیدا کنید. مثلا اگر پستی گذاشته اند و کاربران خود را به مشارکت در آن دعوت کرده اند این یک استراتژی بازاریابی اینترنتی است.  ممکن است یک مسابقه یا یک نظر سنجی باشد.پیشنهاد می کنم مقاله 6 ایده برای حضور تجاری موفق در شبکه های اجتماعی را هم بخوانید 

7.بررسی سئوی سایت رقبا

یکی از مهمترین فاکتورهایی که در بررسی رقبا باید انجام دهید بررسی سئوی سایت رقباتون است. شما ابتدا باید سرعت سایت رقباتون رو چک کنید. برای این کار از سایت GTmetrix می  توانید استفاده کنید. با بررسی سرعت سایت رقباتون توسط این سایت می توانید به چیزهای مهمی پی ببرید. مثلا حجم صفه اول سایت رقیبتون چقدر است. و یا آیا تصاویر و فایل هایCSS و جاوا اسکریپت سایتش را بهینه کرده است یا خیر؟ همانطور که می دانید فشرده سازی و  بهینه سازی تصاویر و فایل های ذکر شده به بالا بردن سرعت سایت کمک بسیاری می کند.مورد بعدی که در بررسی سئوی سایت رقبا باید توجه کنید بررسی کلمات کلیدی است. مهمترین عامل در کسب رتبه خوب در نتایج گوگل استفاده صحیح از کلمات کلیدی مربوط است. باید بدانید رقبای شما بیشتر روی چه کلمات کلیدی تمرکز کرده اند. در مطالب سایتشان بیشتر چه کلمات کلیدی را به صفحه اول سایتشان لینک کرده اند. از ابزار Website Keyword Suggestion می توانید برای بررسی کلمات کلیدی تکرار شده در سایت رقبایتان استفاده کنید و  کلمات کلیدی که در سئوی سایت رقباتون تاثیر بیشتری داشته است را پیدا کنید. همچنین از ابزارKeyword Density Cloud هم می توانید متوجه تراکم کلیدی در محتوای سایت رقباتون  شوید.بهتون پیشنهاد می کنم مقاله اشتباهات بزرگ در بهینه سازی سایت را بخوانیدیکی دیگر از موارد مهم در بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو میزان بک لینک های  سایت است. شما باید بدانید میزان بک لینک های رقباتون چقدر است. از کجاها بک لینک گرفته است. به چه صورتی بک لینک گرفته است. (مثلا با تبادل لینک یا با رپورتاژ آگهی) در واقع باید کیفیت بک لینک های آن ها را بررسی کنید. در محصول افزایش ترافیک سایت مفصل راجع به  بررسی بک لینک های رقبا توضیح داده ام. می توانید از این محصول ویژه که در این زمینه است استفاده کنید. 

جمع بندی و صحبت پایانی

مطمئن هستم با بررسی مواردی که در این مقاله ذکر کردم به کم و کاستی های سایت خود پی می برید. با بررسی موارد گفته شده در سایت های رقبای خود می توانید کیفیت کسب و کار اینترنتی خود را بالا ببرید. مثلا در قسمت بررسی مقالات رقبا به این اشاره کردم که تعداد واژه های مقالات رقباتون را حساب کنید. اگر رقیب شما معمولا مقالات 300 الی 400 لغتی نوشته است شما باید مقالات 800 لغتی بنویسید. یا اینکه اگر قبای شما در مقالات سایتشان از صوت و فیلم استفاده نکرده اند خیلی بهتر است شما قسمتی از مقاله تان را به صورت صوتی عنوان کنید.یا در قسمت بررسی صفحه محصولات رقباتون به مواردی اشاره کردم. به عنوان مثال اگر رقیبتون در تبلیغ نویسی کم و کاستی هایی داشته است شما سعی کنید حرفه ای تر از آن عمل کنید یا اگر گارانتی برای محصولات خود در نظر نگرفته است شما حتما محصولاتتان را گارانتی کنید. اگر رقیبتون از نظرات مشتریان راضی در صفحه محصولاتش استفاده نکرده است شما حتما از مشتریان راضی خود درخواست کنید نظر صوتی یا تصویری درباره سایت و محصولات شما بدهند و شما آن را در صفحه محصول خود قرار دهید.یا در قسمت سئوی سایت اشاره به سرعت سایت کردم. شما باید سعی کنید تمام مواردی که موجب افزایش سرعت سایت می شود را روی سایت خود اجرا کنید. مثلا اگر حجم صفحه اول سایت رقیب شما 1.5 MB است شما سعی کنید با بهینه سازی و فشرده سازی فایل ها حجم صفحه اول سایت خود را به زیر 800 KB برسانید.امیدوارم با مقاله اهمیت بررسی رقبا در کسب و کار اینترنتی ،شما را با کم و کاستی های سایت خود آشنا کرده باشم و روز به روز از رقبای خود جلو بزنید و کسب و کار اینترنتی خود را به سمت  موفقیت سوق دهید.