تبلیغات

چند گام برای یادگیری صحیح زبان انگلیسی

چند گام برای یادگیری صحیح زبان انگلیسی

 

چگونه باید به مطالعه درست زبان انگلیسی پرداخت که دارای حداکثر بهره‌وری باشد و از به هدر رفتن بیهوده وقت و انرژی جلوگیری کرد؟..............

 چگونه باید به مطالعه درست زبان انگلیسی پرداخت که دارای حداکثر بهره‌وری باشد و از به هدر رفتن بیهوده وقت و انرژی جلوگیری کرد؟

مجتبی مهر بخش سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با ایسنا گفت: چند راهکار بسیار ساده ولی با اهمیّت به زبان‌آموزان و علاقه‌مندان انگلیسی معرفی می‌کنیم. تردید نکنید اگر آنها را به دقّت به کار گیرید، میزان پیشرفت و یادگیری شما چندین برابر خواهد شد و با صرف وقت و انرژی کمتر، مطالب بیشتری را یاد خواهید گرفت. ضمن آنکه این‌بار یادگیری برایتان لذّت‌بخش‌تر خواهد شد و بدون هیجان و دلواپسی در موقعیت‌های گوناگون به خوبی از دانش زبانی خود استفاده خواهید کرد.

هدف خود را مشخص کنید
چرا می‌خواهید زبان بیاموزید؟ چه چیزی می‌خواهید یاد بگیرید؟ مکالمه‌های روزمرّه؟ تست‌های کنکور؟ کلمه‌ها و اصطلاحاتی که در کامپیوترو اینترنت به کار می‌رود؟ فهمیدن اخبار و فیلم‌ها؟ خواندن متن‌های درک‌مطلب؟ در چه سطحی می‌خواهید یاد بگیرید؟ پایه، متوسط، پیشرفته، تافل و...؟

از پایه شروع کنید؛
مهربخش گفت: اگر زبان انگلیسی‌تان خیلی ضعیف است، از کتابهای پایه و ساده شروع کنید. خجالت نکشید که از سطح بسیار پایین شروع می‌کنید. مهم این است که درست و اصولی شروع کنید ولی تا سطوح بالا و عالی ادامه دهید.

همراه پیدا کنید؛
وی افزود: انتخاب یک دوستِ علاقه‌مند به زبان انگلیسی، یادگیری را برای شما آسان‌تر و جالب‌تر می‌کند و می‌توانید آموخته‌های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و با هم تبادل‌نظر کنید.

از این شاخه به آن شاخه نپرید؛
سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: کتابها، مطالب، نوارها و سی‌دی‌های مورد علاقه خود را به دقت انتخاب کنید. هرچه بیشتر به موضوعاتی که مطالعه می‌کنید علاقه‌مند باشید، یادگیری برایتان جذاب‌تر می‌شود. سعی کنید کتاب‌ها و متن‌هایی که برای مطالعه انتخاب می‌کنید ارتباط زیادی با انگلیسی واقعی (real English) داشته باشد. دائماً کتاب‌ها و کلاس‌های خود را عوض نکنید.

انگلیسی را از طریق گوش بیاموزید؛
اولین مرحله یادگیری زبان گوش‌دادن (Listening) است. تا می‌توانید به نوارها و سی‌دی‌های صوتی و تصویری گوش کنید. گوش دادن به رادیو، تلویزیون و نیز تماشای فیلم و کارتون‌های انگلیسی بسیار مهم است.

هرگز یادگیری انگلیسی را با کتاب‌هایی که بدون نوار کاست و یا سی‌دی است شروع نکنید. اینگونه کتاب‌ها ارزش یادگیری ندارند. زبان انگلیسی دارای لهجه‌های گوناگون است که فقط از طریق گوش‌دادن زیاد پی به آنها خواهید برد.

حفظ کردن واژگان را متوقف کنید؛
وی تصریح کرد: خواندن و حفظ کردن واژگان و کلمه‌های یک زبان به تنهایی ارزش ندارد. واژگان زمانی ارزش و معنی پیدا می‌کنند که در قالب عبارت و جمله باشند. همیشه سعی کنید یک کلمه و اصطلاح جدید را در قالب عبارت و یا جمله‌ای آسان یاد بگیرید.

پرسیدن عیب نیست؛
سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: هرجا به مطلبی برخورد کردید که آن را نمی‌دانید از معلم خود یا دیگران بپرسید. نگذارید سؤالات بی‌جواب شما روز به روز بیشتر و بیشتر شوند و به انبوهی از مجهولات تبدیل شوند. همیشه گفته‌اند سؤال کردن عیب نیست، ندانستن عیب است.

یادداشت‌برداری کنید؛
از سخنان مهم و نیز نوشته‌های تخته کلاس و یا متون درسی‌تان یادداشت‌برداری کنید. یادداشت‌های منظم و مرتب شده برای مرورهای بعدی به کارتان می‌آید.

هر روز یاد بگیرید؛
مهر بخش افزود: حتماً شنیده‌اید که می‌گویند انگلیسی فرّار است. یعنی از مغز فرار می‌کند. این به آن دلیل است که ما از انگلیسی فرار می‌کنیم. اگر یادگیری و مطالعه برای ما یک عادت شود از آن لذت می‌بریم. مطالعه‌ روزانه حدود 15 الی 20 دقیقه به مراتب بهتر از هفته‌ای یک روز و آن هم 2 تا 3 ساعت است. از یادگیری به صورت منظم و پیوسته ماندگار‌تر است.

دهانتان را باز کنید؛
وی ادامه داد: به خود جرأت صحبت کردن بدهید. با دیگران ارتباط برقرار کنید. هر آنچه را یاد می‌گیرید، صحبت کنید. از اشتباه کردن نترسید. خود انگلیسی زبانها نیز اشتباه می‌کنند.

از اینترنت استفاده کنید؛
سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: بعضی از شبکه‌ها و پایگاههای اینترنتی حاوی مطالب سودمندی برای زبان‌آموزان هستند.

صبور باشید؛
وی اظهار کرد: یادگیری زبان فرایندی تدریجی است. تصور نکنید که یاد گرفتن زبان با یک یا دو ماه کلاس رفتن حاصل می‌شود. زود مأیوس نشوید. به قول ضرب‌المثل معروف: "کارها نیکو شود اما به صبر". ضمناً فریب بعضی از آگهی‌های تجاری را که مدعی آموزش مکالمه زبان در 10 یا 15 جلسه و یا در خواب هستند را نخورید.

آموخته‌هایتان را مرور کنید؛
وی اذعان کرد: هر از چند گاهی مطالب گذشته را مرور کنید و آموخته‌های خود را با دانسته‌های قبلی پیوند بزنید.

سوپر وایزر دپارتمان زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در پایان ذکر این نکته ضروری است که مراحل درست یادگرفتن زبان انگلیسی به ترتیب شامل؛  گوش دادن(Listening) ، صحبت کردن (Speaking) ، خواندن (Reading)  و نوشتن (Writing)است.

پاسخ دهید

4 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۳:۴۸:۵۵

Good day! This post couldn't be written any better! Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept chatting about this. I will forward this post to him. Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing!

BHW  ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ - ۰۵:۰۷:۱۴

I like the valuable info you provide in your articles. I'll bookmark your weblog and check again here frequently. I'm quite sure I'll learn a lot of new stuff right here! Best of luck for the next!

manicure  ۱۳۹۶/۰۲/۰۸ - ۱۴:۴۳:۱۷

Today, I went to the beach with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

Adriene  ۱۳۹۶/۰۲/۱۷ - ۱۶:۵۳:۳۸

Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News? I've been trying for a while but I never seem to get there! Many thanks