متد آموزش زبان Suggestopedia
محتویات آموزشی و تکنیک ها :
محتوی آموزشی در این متد عمدتا شامل دیالوگ های بلند و متون مختلف موضوعی و موقعیتی می شود که به صورت جزوه هایی حدودا 20 صفحه ای به زبان آموزان ارائه می شود. در هر صفحه از این جزوه ها، در سمت چپ متن یا دیالوگ انگلیسی قرار دارد و در طرف دیگر ترجمه ی آن. همچنین نکات گرامری و ساختاری مربوط به آن قسمت و همچنین لغت های جدید نیز در صفحه درج شده و با حروف پر رنگ از بقیه کلمه های دیالوگ متمایز شده است. البته قابل ذکر است که تمرکز و تاکید اصلی این متد بر یادگیری لغات است تا ساختار. از طرفی به روان صحبت کردن بیشتر از صحیح و دقیق حرف زدن بها داده شده و روی آن تمرکز و کار می شود.
مساله ی مهم دیگر، محیط کلاس است که باید از کلاس های معمول کاملا متفاوت باشد. زبان آموز هنگام ورود به کلاس با محیطی کاملا راحت و آرامش بخش و مثبت رو به رو می شود. صندلی و مبل های راحتی،فرش، پوستر های جذاب کشور های انگلیسی زبان همراه با نکات گرامری مرتبط با دروس، ضبط صوت و نور معتدل و ملایم جزو ضروریات اولیه ی این متد تلقینی محسوب می شود که هدف آن القای آرامش و راحتی به زبان آموز و همچنین ایجاد این نگرش در او که یادگیری زبان کار راحت و مفرحی است که با توجه به این امر معمولا برای دیالوگ و متن ها موضوعات امید بخشی همچون خواستن توانستن است را انتخاب می کنند. از طرفی معلم با نشان دادن لیستی از اسم های انگلیسی از زبان آموزان می خواهد یک اسم جدید و همچنین یک شغل جدید برای ساختن هویت فرضی جدید انتخاب کنند و سپس از این هویت برای پرسش و پاسخ و تمرین مکالمه بین معلم و زبان آموز استفاده می شود.
در این متد بعد از این که معلم عنوان درس و روش تدریس را (معمولا به زبان مادری) به زبان آموزان معرفی می کند، شروع به پخش جزوه های مذکور در کلاس می کند و پروسه ی آموزش را شروع می کند.
در ابتدا معلم دیالوگ را می خواند و در حین خواندن تمام نکات دستوری، لغوی و تلفظی را به زبان آموزان ارائه می کند و آن ها نیز این نکات را از روی جزوه پیگیری می کنند و سوال های خود را به زبان مادری و یا زبان دوم آزادانه می پرسند. بعد از این مرحله، معلم برای بار دوم متن یا دیالوگ را با همراهی موسیقی دوره ی کلاسیک که معمولا ساخته های موتزارت، هایدن و ساخته های اولیه ی بتهوون را شامل می شود، می خواند و در حین خواندن لحن و ریتم خواندش را با موسیقی در حال پخش تنظیم می کند. در این مرحله زبان آموزان همچنان خواندن معلم را روی جزوه خود دنبال می کنند .
در مرحله ی سوم معلم برای بار آخر متن را می خواند که این باراز موسیقی دوران باروک استفاده می کند. باروک دوره ای از تاریخ موسیقی غرب است که در حد فاصل قرن هفدهم و اواسط هجدهم بوده که موسیقی آن دوره عمدتا ریتم های پر انرژی و صداهای رساتر و همچنین ملودی های طولانی و با ظرافت از مشخصات موسیقی این دوره محسوب می گردد. از موسیقیدان های مطرح این دوره می توان به باخ، ویوالدی و هندل اشاره کرد. در این مرحله معلم لحن و ریتم خود را بیشتر بر اساس مضمون متن تنظیم می کند تا موسیقی در حال پخش. زبان آموزان جزوه ها ی خود را کنار می گذارند و با چشمان بسته و با آرامش به موسیقی و صدای معلم گوش می دهند.
فعالیت های بعدی معلم و زبان آموزان می تواند بسیار متنوع و جالب باشد مثل نمایش بازی کردن، آواز خواندن،داستان سرایی و تصویرسازی و خیال پردازی با آن،نمایش پانتومیم، ژیمناستیک و ... که با هویت های فرضی جدید در قالب نمایش کوتاه و پرسش و پاسخ و همچنین خواندن متن به صورت فردی یا گروهی با صدای بلند با لحن شاد، غمگین، عصبانی و... همچنین نقش مهم پوسترهایی که بر دیوار نصب شده که زبان آموزان بدون تلاش و به طور آزاد مطالبی را با نگاه کردن می آموزند. بسیاری معتقدند که این نوع یادگیری محیطی و پیرامونی از طریق پوستر بسیار موثر تر از یادگیری با توجه مسقیم و اجباری روی یک موضوع است.در این جا یک نکته ی مهم قابل ذکر است و آن این که چنان چه زبان آموز در گفتن جملات اشتباهی بکند، این اشتباه توسط معلم اصلاح می شود اما نه به طور مستقیم، بلکه با لحنی ملایم و یا به طورغیر مسقیم با تکرار شکل صحیح آن در صحبت های بعدی معلم، الگوی صحیح ارائه می شود.
در این متد همانند متد قبل (SW) تکلیف منزل داده نمی شود اما چنان چه معلم بخواهد در منزل فعالیتی برای یا آوری بهتر به زبان آموزان بدهد، صرفا این است که زبان آموز در خانه دیالوگ را یک بار در شب قبل از خواب و یک بار بعد از بیدار شدن در صبح بخواند چراکه گفته شده در این اوقات تمایز ذهن خود آگاه و نا خود آگاه به حد اقل می رسد و این امر به یادگیری و یادآوری کمک می کند. همچنین امتحان پایانی در این روش وجود ندارد. به جای آن عملکرد زبان آموز در جلسات کلاس مورد ارزیابی قضاوتی معلم قرار می گیرد.
مزایا :
از آن جا که در این متد، روابط صمیمانه ای بین معلم و زبان آموز ایجاد می شود و سعی بر از بین بردن موانع روانی زبان آموز و دید منفی او نسبت به توانایی اش در یادگیری زبان می شود، زبان آموزان در پرسیدن سوالات خود و رفع اشکال آزادانه و بدون ترس از مسخره یا سرزنش شدن عمل می کند که این امر زبان آموزی را تسهیل می بخشد.
همان طور که اشاره کردیم زبان آموز هویت فرضی جدیدی برای خود انتخاب می کند که این مساله باعث می شود که فرد احساس امنیت بیشتری داشته باشد و راحت تر خودش را نشان دهد.
از دیگر مزایای این روش، فعال شدن دو نیم کره ی مغز و استفاده ازحداکثر توان ذهنی است که با استفاده از همراهی موسیقی و نمایش این امر محقق می گردد. همچنین در این متد تمام سعی بر این است که موانع روانی زبان آموز که سد راه یادگیری او هست را تا حد امکان در کلاس با القای مثبت محیط و رفتار صمیمانه و دلسوزانه معلم از بین بروند.
معایب :
از معایب و کاستی های این روش می توان به کمبود معلم هایی اشاره کرد که هم در زمینه ی روان شناسی و هم در مهارت اجرای این متد و تکنیک هایش تبحر کافی داشته باشد. معمولا معلم 3 تا 6 ماه فقط برای این متد باید آموزش ببیند تا بتواند آن را به نحو احسن در کلاس اجرا کند.
کمبود دیگر این متد این است که نمی توان آن را در همه ی جوامع مخصوصا از جنبه ی فرهنگی و اقتصادی به اجرا در آورد. هزینه های زیادی باید صرف مبل و فرش و پوستر های رنگی که هر چند جلسه یکبار عوض می شوند و.... شود که این امر از عهده ی بسیاری از آموزشگاه ها خارج است.
همچنین توجه کمی به درک مطلب در این روش شده و عمده ی توجه بر روان صحبت کردن (Fluency) است تا صحت (Accuracy) و دقت در آن .
گزارش شده که این روش بیشتر برای (EFL-English as foreign language) یا زبان آموزانی که در سرزمین مادری خود انگلیسی را به عنوان زبان خارجی می آموزند مفید است تا برای آن دسته از زبان آموزانی که انگلیسی زبان دوم آن ها در کشور انگلیسی زبان است.
(ESL-English as second language)
راه حل :
از آن جایی که اکثر آموزشگاه ها امکان تهیه ی چنین امکاناتی به طور کامل را ندارند پس بهتر است فقط در آموزشگاه هایی که توان آن را دارند این متد را به طور کامل اجرا کنید و یا این که در کلاس های خصوصی در منزل که امکان آن بیشتر است از تکنیک های این متد استفاده نمایید. در غیر این صورت می توانید از برخی تکنیک های ممکن این روش در بطن تدریس خود استفاده کنید مثل نمایش بازی کردن و اجرای گروهی دیالوگ همراه با موسیقی و همچنین استفاده از پوستر ها که برخی از آموزشگاه ها می توانند حد اقل در این زمینه توان مالی داشته باشند و همچنین موارد دیگر که با تجربه ی خود می دانید که یادگیری را هر چه فعال تر و لذت بخش تر می کند. امیدوارم با اشتراک نظرات خود در این قسمت ما و مخاطبان این بخش را راهنمایی کنید.
با تشکر از توجه شما
-------------------------------------------------------------------------
این مطلب از بخش اصول و روش تدریس توسط خانم فرناز زمانی ارسال گردیده است.
کپی با ذکر منبع مجاز است
پاسخ دهید