تبلیغات

چرا یاهو اقدام به خرید استارت آپ های شکست خورده می کند؟

چرا یاهو اقدام به خرید استارت آپ های شکست خورده می کند؟

 

همانطور که نیمه شب در نارنجی خواندید، یاهو دست به خرید Rockmelt زده. سرویسی که ادعا می کرد می تواند مرورگر ها را دوباره اختراع کند و به آن ها چهره ای اجتماعی تر بدهد، اما خیلی زود با شکست مواجه شد. این سرویس نتوانست کاربران مورد انتظارش را......

Yahoo bought Rockmelt today, a startup that debuted with a wave of media fanfare touting it as the company that would reinvent the browser for the age of the social web. It didn't catch on, Rockmelt pivoted, and eventually the company faded into obscurity, at which point Marissa Mayer swooped in to purchase it, as she has with dozens of ailing young tech companies since she became CEO at Yahoo.

Mayer had taken a lot of flack in the press for purchasing startups with little traction, many of whom did not even build or invent the technology for which they were praised in the acquisition announcements. But Mayer isn't buying these companies for what they built; she's buying the engineers who built them.

"Yahoo has locked up engineers with two- to four-year contracts."

As Bloomberg Businessweek noted in its recent profile of Mayer, every time she's bought a startup, "Yahoo has locked up engineers with two- to four-year contracts and set them loose to build apps and hire more mobile developers, according to two people familiar with Yahoo’s deals who weren’t authorized to speak for the company."

Wouldn't it just be cheaper and easier to hire programmers on the open market or right out of college? Actually, no. The competition for developer talent in Silicon Valley today is insane. Take this recent piece from San Francisco Magazine describing the day Zynga laid off several hundred employees. Recruiters tried to hire freshly axed programmers in the comment section of news stories about the firings. Other head hunters descended on the bars where ex-staffers were drowning their sorrows and started buying shots and arranging interviews for new gigs.

Things are especially hard on the hiring front for a company like Yahoo, which still has a reputation as a dot-com dinosaur that has been bested by a new breed of tech titan. What Mayer needs most of all is mobile talent, and with Yahoo flush from cash thanks to its Alibaba holdings, she is finding it without having to recruit directly.

It's hard to hire when you're seen as a dot-com dinosaurAs we wrote back when Apple acquired spectacularly failed startup Color, there is a peculiar ecosystem in Silicon Valley. The best programmers often want to be entrepreneurs, so they go out and raise venture capital funding. If their startup fails, the VCs who backed them want to recoup as much of their investment as possible. They work to find a soft landing at a big tech company, which is mostly interested in the talent. This exchange, dubbed the acqui-hire, is what keeps the wheels turning in Silicon Valley.

Time will tell if Mayer's strategy pays off. Yahoo won plaudits and awards for its new Weather app for the iPhone, showing it can produce slick mobile products. While its finances continue to slide, its traffic and user engagement numbers have finally begun to rise, reversing years of declines. Most importantly, the company reported that attrition fell by 59 percent in the second quarter. Perhaps all the new blood at Yahoo is helping to turn around the long suffering morale.

 

 

 

همانطور که نیمه شب در نارنجی خواندید، یاهو دست به خرید Rockmelt زده. سرویسی که ادعا می کرد می تواند مرورگر ها را دوباره اختراع کند و به آن ها چهره ای اجتماعی تر بدهد، اما خیلی زود با شکست مواجه شد. این سرویس نتوانست کاربران مورد انتظارش را جذب کند و رفته رفته روزهای سیاهی را پیش روی خود می دید، تا اینکه ماریسا میر، مانند دایه ای مهربان از راه رسید. یاهو مانند بسیاری از استارت آپ های نه چندان موفق دیگر که در چند وقت اخیر خریداری کرده، Rockmelt را نیز به تملک خود در آورد.

 

میر به خاطر خرید های عجیب و غریب، در چند وقت اخیر به شدت از جانب رسانه ها تحت فشار قرار گرفته. خرید استارت آپ هایی با مخاطب اندک، شکست خورده و یا رو به نابودی، تصمیماتی سؤال بر انگیز از جانب مدیر شرکتی به شمار می روند که خود وضعیت چندان ایده آلی ندارد و با دوران اوجش، کیلومتر ها فاصله دارد.

 

اما میر در خرید این سرویس ها، نکته ای را می بیند که دیگران از آن غافل می شوند. او در واقع با این خرید ها، کمپانی ها را تحت تملک خود در نمی آورد، بلکه مهندسین آن شرکت ها را برای خود استخدام می کند.

 

مجله معتبر Businessweek در مقاله ای به این نکته اشاره می کند که یاهو هر بار با خرید شرکتی، مهندسینی قابل را با قرارداد آماده ۲ تا ۴ ساله به مجموعه خود اضافه می کند و آن ها را مشغول ساخت سرویس های مورد نظر خودش می کند.

اما آیا برای یاهو راحت تر و ارزان تر نخواهد بود اگر بخواهد برنامه نویسان و مهندسین را از بازار آزاد و یا مستقیما از دانشگاه ها استخدام کند؟ پاسخ منفی است. این روز ها رقابت برای جذب توسعه دهندگان در Silicon Valley به طرز وحشتناکی میان غول های دنیای تکنولوژی، بالا گرفته است. ‏استخدام کنندگان سعی می کنند برنامه نویس های تازه اخراج شده را با فعالیت در بخش نظرات داستان های خبری که موضوع شان اخراج کارمندان است، جذب کنند. دیگر جویندگان انسان نیز در کافه هایی که کارمندان سابق (اخراجی ها) در غم از دست دادن شغل شان مشغول غم گشایی با نوشیدن زیاد بودند، ظاهر می شوند و مصاحبه های شغلی برای آنها ترتیب می دهند.

 

اما در این بین، استخدام برای شرکتی مثل یاهو، سخت تر از دیگر کمپانی ها است. شرکتی که در چند وقت اخیر حسابی از رقبای خود عقب مانده و در بین جوانان برنامه نویس، به عنوان پیر ریش سفید دنیای «دات کام» شناخته می شود. اما راهی که میر انتخاب کرده، حق انتخابی را برای توسعه دهندگان قائل نمی شود. یاهو به استعداد هایی در زمینه موبایل نیاز دارد، و میر با اتکا به پول شرکت سرمایه گذاری علی بابا، به خوبی افراد مورد نظرش را به چنگ می آورد.

 

در واقع اکوسیستم دره سیلیکون، بدین صورت است که بهترین برنامه نویسان معمولا جذب استارت آپ ها و پروژه های کارآفرینی می شوند، تا از طریق شراکت با آن ها، شانسی برای پول دار شدن یک شبه داشته باشند. در صورتی که استارت آپ ها با شکست مواجه شوند، شرکتی که بر روی برنامه نویسان جوان سرمایه گذاری کرده، سعی می کند کمپانی بزرگی را پیدا کند که حاضر است برای داشتن مهندسین مستعد موجود، هزینه کند. و این گونه چرخه استارت آپ های متعدد و آزمون و خطاهای گوناگون در دره سیلیکون، به گردش در می آید.

 

به هر ترتیب، تنها زمان است که می تواند اثر بخش بودن استراتژی مریسا میر را اثبات کند. یاهو تحسین ها و جوایز بسیاری را با اپلیکیشن هواشناسی جدیدش به خود اختصاص داد و نشان داد که می تواند محصولات بی نقصی را در حوزه موبایل ارائه دهد. در حالی که منابع مالی شرکت در حال ریزش است، میزان مشارکت کاربران و ترافیک سایت سرانجام روند صعودی به خود گرفته و از همه مهم تر نرخ کناره گیری کارمندان از سمت های خود، ۵۹ درصد کاهش داشته. کسی چه می داند، شاید خون جدیدی که میر به ساختار یاهو تزریق کرده، بتواند آینده این ریش سفید دنیای دات کام را با تحولی جدی روبرو کند.

 

narenji

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...