تبلیغات

سرانجام شرکت اپل حق استفاده از نام آیفون را در برزیل به دست آورد

سرانجام شرکت اپل حق استفاده از نام آیفون را در برزیل به دست آورد

The iPhone can now legally be known as the iPhone in Brazil following a court ruling.

On Tuesday, Judge Eduardo de Brito Fernandes ruled against Brazil's IGB Electronica in retaining exclusive rights to use the iPhone name. IGB Electronica had argued that it owned the name based on a trademark filing for its Android smartphone known as a "Gradiente iphone." The trademark was filed in 2000, several years ahead of the first iPhone, but not granted until 2008, according to BNAmericas.

 

IGB released the Gradient phone in December 2012, just a month before the trademark was due to expire. Brazil's Institute of Industry Property (INPI) took IGB's side, finding thatApple had no right to use the iPhone name in the country. Apple then appealed that decision.

In his ruling, Fernandes called Apple's iPhone "world renowned," the AFP reported Wednesday. The judge said that giving the Gradiente phone exclusive rights to the name wouldn't be fair to Apple since "all the (Apple) product's renown and client following have been built on its performance and excellence as a product."

The judge also said that Gradiente's name just used a combination of "internet" and "phone" as a way to brand a mobile phone with Internet access, BNAmericas said. Apple already had an extensive "i" product line registered in several countries, according to the judge.

As a result of the ruling, Apple and IGB must now share the iPhone name in Brazil. But IGB isn't giving up so easily. The company said it would appeal the decision, BNAmericas added.

 

مدل اندرویدی آیفون با نام «Gradiente iPhone» در برزیل به فروش می رسد، ولی برای خرید آن باید یک سفر تا ریو د ژانیرو (پایتخت برزیل) بروید. البته این نه آیفونِ ساخت شرکت آمریکایی اپل که ساخت شرکتی برزیلی به نام IGB Electronica است.

 
اگر خاطرتان باشد سال گذشته درگیری بین اپل و IGB سر استفاده از برند iPhone در برزیل بالا گرفت و شرکت برزیلی که این برند را سال ها قبل از معرفی آیفونِ اپل و در سال ۲۰۰۰ ثبت کرده بود حاضر به مصالحه با اپل نشد.
 
از آن موقع تا کنون این دو شرکت راهروهای دادگاه های برزیل را بالا و پایین می کردند به امید اینکه حریف را از میدان به در کنند. حالا سرانجام قاضی دادگاه به نفع آیفونِ کوپرتینویی (شهری که مقر شرکت اپل در آنجا واقع است ) رای صادر کرده. استناد دادگاه این بوده که IGB به رغم ثبت زودتر برند، امتیاز استفاده از آن را تا سال ۲۰۰۸ نداشته.
 
سوای از این موضوع، IGB تلفن Gradiente را در دی ماه ۹۱ عرضه کرده، درست یک ماه پیش از انقضای امتیاز استفاده از برند آیفون. در آن زمان سازمان املاک و اسناد صنعتی برزیل طرف شرکت میهنی را گرفت و اعلام کرد شرکت آمریکایی حق استفاده از نام آیفون را در برزیل ندارد. آن هنگام بود که اپل برای تجدید نظر در این تصمیم به محکمه رجوع کرد.
 
قاضی محکمه پس از بررسی مورد دعوی، ابراز داشته که اعطای حق انحصاری این نام به Gradiente عادلانه نیست چراکه «تمام شهرت محصولات [اپل] و اقبال مشتریان به آن به علت کارایی و کیفیت خوب تولیدات این شرکت است»
 
این قاضی تشریح کرده که نام iPhone برای Gradiente فقط یک ترکیب از اول حرف internet و Phone است و دلالت به تلفنی دارد که به اینترنت متصل می شود ولی اپل یک سری محصولات ثبت شده در اکثر کشورهای دنیا دارد که همگی برند «i» را در ابتدای نام خود یدک می کشند.
 
و در نهایت بر اساس حکم دادگاه هردو شرکت می توانند از برند iPhone در برزیل استفاده کنند. اما IGB که اصلاً از این حکم راضی نیست اعلام کرده که قطعاً پرونده را به دادگاه تجدید نظر خواهد برد.
 
اگر داوری شما در این محکمه شرط بود، چه رأیی صادر می کردید؟

narenji

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...