فستیوال زبان تابستان در مدارس سرای دانش
امسال برای اولین بار، در طول تابستان تک تک دانش آموزان مدارس سرای دانش، یک پروژه ی علمی به زبان انگلیسی آماده میکنند، و با کمک دبیر زبانشان این پروژه را روی وبسایت انگلیسی کانون قرار میدهند. پروژهها بر اساس محتوی و چگونگی انتقال ارزیابی خواهند شد، و از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ شهریور، هر مدرسه ۵ پروژه ی برتر خود را برای مسابقه ی نهایی معرفی خواهد کرد. سه پروژه ی برتر از گروهها ی زیر انتخاب میشوند، و دانش آموزان جایزه دریافت میکنند:
- گروه اول: پروژه ی دانش آموزانی که سطح زبان متوسط و قوی دارند.
- گروه دوم: پروژه ی دانش آموزانی که سطح زبان آنها از متوسط پایین تر است.
- گروه سوم: پروژه ی دانش آموزانی که کار تحقیقاتی ویژه انجام داده اند.
ارائه و نوشته ی دانش آموزان بر اساس این شاخصها ارزیابی میشوند: یک) محتوی، دو) انتقالشاخص نمره دهی به دانش آموزانی که سطح زبان آنها متوسط و قوی است:
یک) ارزیابی محتوی:
الف: پیغام اصلی: پیغام اصلی چیست؟ آیا دانش آموز میتواند کّل کارش را در یک جمله خلاصه کند؟
ب: عدم پراکنده گی: آیا متن یا ارائه روی یک موضوع مشخص متمرکز است، یا ملغمه یی از ایدهها ی پراکنده و گسسته است؟
ج: جستجوی منبع: چند و چه منابعی برای تولید ارائه یا متن استفاده شده است؟ منابع عبارتند از وبسایت، کتاب، مجله، روزنامه، پیشنهادات اولیا و دبیر.
دو) ارزیابی انتقال ارائه:
الف: جذب مخاطب: آیا دانش آموز مخاطب را جذب میکند؟ (ارزیابی مهارت فنّ بیان، نخواندن از روی کاغذ، پرسیدن سوال از مخاطب)
ب: آغاز تاثیر گذار: آیا ارائه با یک داستان جذاب، طرح مساله یا یک سوال معنا دار شروع میشود؟
ج: پایان به یاد ماندنی: آیا ارائه با یک پایان به یاد ماندنی تمام میشود که در ذهن مخاطب تا مدتها بماند؟
سه: ارزیابی متن:
الف: دزدی محتوی: آیا مطلب کپی از کس دیگری است یا خود دانش آموز آن را تولید کرده؟
ب: ایراد املایی و دستور زبانی: آیا متن ایراد دیکته یی، نقطه گذاری و دستور زبانی دارد؟
ج: جمله ی آغازین: آیا جمله ی شروع هدف اصلی نوشته را مشخص میکند؟
شاخصها ی نمره دهی به پروژهها ی دانش آموزانی که سطح زبان ضعیف دارند:
یک: ارزیابی محتوی:
الف: انتخاب موضوع معنا دار: آیا موضوع ساده مثل معرفی خودشان یا خواندن سرود دسته جمعی را انتخاب کرده اند، یا موضوعها ی معنا دار مثل خلاصه کردن و ارائه ی کتاب داستان را انتخاب کرده اند؟
دو: ارزیابی انتقال ارائه:
الف: عدم استفاده از فارسی: آیا دانش آموز در طول ارائه به زبان انگلیسی صحبت میکند؟ استفاده از هر کلمه ی فارسی در طول ارائه نمره ی منفی دارد.
ب: جذب مخاطب: آیا دانش آموز مخاطب را جذب میکند؟ (ارزیابی مهارت فنّ بیان، نخواندن از روی کاغذ، پرسیدن سوال از مخاطب)
ج: ارائه ی خلاق: آیا دانش آموز از روشها ی خلاق برای ارائه استفاده میکند؟ (روشها یی مثل، خواندن، اجرای نمایش، کشیدن نقاشی).
سه: ارزیابی متن:
الف: دزدی محتوی: آیا مطلب کپی از کس دیگری است یا خود دانش آموز آن را تولید کرده؟
ب: ایراد املایی و نقطه گذاری: آیا متن ایراد دیکته یی و نقطه گذاری دارد؟
ج: ایراد دستور زبانی: آیا متن ایراد دستور زبانی دارد؟
د: جمله ی پایانی: آیا جمله ی پایانی پیغام متن را خلاصه و جمع بندی میکند؟
هر کدام از این شاخصها ۲۰ نمره دارند، و در نهایت نمره ی هر دانش آموز میانگین این نمرات خواهد بود.
لطفا، پروژهها ی دانش آموزان را که در حال تکمیل شدن است را در صفحه ی فستیوال زبان تابستان، روی وبسایت انگلیسی کانون ببینید، و نظرات خود را کامنت بگذارید تا دانش آموزان بتوانند برای مرحله ی نهایی آماده شود.
مدیر وبسایت انگلیسی کانون فرهنگی آموزش،
پاسخ دهید