تبلیغات

آیا همه دروس را هر روز بخوانم؟

آیا همه دروس را هر روز بخوانم؟

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان

9 مهر 93

سوال:

  • من دانش‌آموخته هستم و 4 روز زودتر از هر آزمون تمرین و تست و مطالعه من به اتمام می‌رسد در این زمان باقی مانده چه کار کنم؟
  • چگونه مطالب پیش و پایه را به موازات هم مطالعه کنم؟
  • من هر روز همه دروس را می‌خوانم. آیا این مشکلی ندارد؟ چهارم تجربی میانگین تراز 6899

این که در یک روز فقط یک درس را بخوانید و به یک جا برسانید افراط است و دچار قانون بازده نزولی می‌شوید یعنی از درس خواندن دل نمی‌کنید در حالی که بازده شما شدیدا افت می‌کند. اگر هم تند تند مباحث را عوض کنید و همه دروس را همان روز بخوانید این هم درست نیست. توصیه می‌کنم برای دروس تخصصی زمانی بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت ونیم در نظر بگیرید و برای دروس متنی و حفظی مثل زبان انگلیسی مثل عمومی‌ها زمانی بین نیم تا یک و نیم ساعت صرف کنید. دانش آموزان هم در زمانی که از مدرسه بر‌می‌گردند می‌توانند حداکثر 3 تا 4 درس را بخوانند. فارغ التحصیلان می توانند این را برای خودشان تنظیم کنند مثلا می‌توان در دو روز به راحتی همه مطالب را مطالعه کرد ولی ریاضی و فیزیک را به این دلیل که شما رشته تجربی هستید نیاز نیست که هر روز بخوانید ولی می‌توانید برنامه‌ای بریزید که زیست را هر روز مطالعه کنید. وقتی در فاصله دو هفته 4 روز زودتر مطالب را تمام ‌می‌کنید می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

می‌توانید آزمون غیرحضوری را در روز 4 شنبه یا 5 شنبه قبل از آزمون تمرین کنید.

می‌توانید درس‌هایی را که در طول دو هفته خوانده‌اید و در کتاب خودآموزی یادداشت کرده‌اید و تست‌های نشان‌دار را مرور کنید.

در روند تغییر دادن موضوع‌های مطالعه ایجاد تنوع داشته باشید به این صورت که می‌توانید بعد از مطالعه یک درس اختصاصی سراغ یک درس متنی بروید.

نه تنها توصیه نمی‌کنم یک درس را در یک روز بخوانید یا همه درس‌ها را در یک روز بخوانید بلکه توصیه می‌کنم که همه تست ‌ها را هم یک‌جا نزنید. شما نیاز دارید با روش حلزونی طوری این موضوعات را در بازه‌های زمانی مختلف تمرین کنید که مطالب در چندین مرحله مرور شوند و به حافظه بلندمدت شما بروند. برترهای کنکور غالبا برای هفته اول و دوم هر آزمون استراتژی متفاوتی برای مطالعه دارند. این استراتژی را خود دانش‌آموز مشخص می‌کند می‌تواند در هفته اول پایه و در هفته دوم پیش را بخواند یا به صورت تلفیقی به مطالعه بپردازد در هر صورت باید به روشی مدیریت کنید که تعادل برقرار شود.

تهیه وتنظیم

ناهید منجمی

 

فایل های ضمیمه کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 9 مهر 93 فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 9 مهر 93 فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 9 مهر 93 دانلود فایلکاظم قلم‌چی در فرصت برابر 9 مهر 93 دانلود فایل

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...