تبلیغات

آشنایی با جعبه‌های آموزشی به‌یاد و لایتنر

آشنایی با جعبه‌های آموزشی به‌یاد و لایتنر

به‌یاد چیست؟

مجموعه‌ای کمک‌آموزشی که با کمک آن مطالب جدید را خیلی سریع‌تر می‌آموزید و با تکرار مطالب آموخته‌شده از حضور ذهن لذت می‌برید.دانش‌آموزان دبستانی، متوسطه، دبیرستانی، پیش‌دانشگاهی، دانشجویان کاردانی تا دکترا و علاقه‌مندان به زبان‌های خارجی می‌توانند از این ابزار استفاده کنند. این وسیله شیوه‌ای بسیار ساده دارد که استفاده از آن حضور ذهن و لذت یادگیری را بالا می‌برد (البته با شرط پشتکار و تداوم عمل).

XX

مبانی علمی به‌یاد:

الف) طی یک آزمایش توسط اسکینر ثابت می‌شود که هر گاه مطالب و یادگیری آن جالب و جذاب باشد (هر گاه به‌یادسپاری مطالب به صورت سرگرمی و توأم با لذت باشد) از حالت خسته‌کننده خارج می‌شود. اگر به ازای یادگیری هر مطلبی جایزه‌ی فوری در نظر گرفته شود تمایل به یادگیری افزایش می‌یابد.

ب) نظریه‌ی یادگیری «کتاب کلیدهای طلایی آموزش جان تانسون»: این نظریه مرور مطلب را پس از 24ساعت، یک هفته و نهایتاً پس از یک ماه برای انتقال از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به بلندمدت بسیار ضروری می‌داند.

ج) تکرار مطالب و فاصله‌ی بین تکرارها «کتاب تقویت حافظه نوشته آلبرت مورسل و آینلی میرز»: از حفظ کردن مطلب به طور یکنواخت پرهیز کنید؛ زیرا با این کار نه تنها حافظه‌ی خود را فرسوده خواهید ساخت بلکه از لحاظ روحی نیز خسته و افسرده خواهید شد. حتماً برای خود استراحت در نظر بگیرید و به ذهنتان امکان تحلیل داده‌ها را بدهید.

بین تمرین‌های تکرار، دست‌کم یک شب فاصله بیندازید. ناخودآگاه شما باید فرصت هماهنگ ساختن و تطبیق مطلب را پیدا کند. فاصله‌ای که برای استراحت حافظه‌ی خود در نظر گرفته‌اید باعث می‌شود ذهنتان فعال‌تر به کار ادامه دهد و بهتر مطالب را در خود نگه دارد.

جعبه‌ی یادگیری لایتنر:

این وسیله که توسط محقق اتریشی آقای سباستین لایتنر طراحی شده است مطالب را از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به بلندمدت منتقل می‌کند. این کار به گونه‌ای انجام می‌گیرد که از تکرارها خسته نخواهید شد.

انسان وقتی از کاری لذت ببرد دیگر نیازی نیست خود را مجبور کند تا به آن بپردازد بلکه خود به خود به طرف آن می‌رود.

اساس علمی جعبه‌ی لایتنر مانند جعبه‌ی به‌یاد برگرفته از آزمایش اسکینر و منحنی فراموشی است.

مزایای این وسیله:

1- از تکرارهای غیر ضروری جلوگیری می‌کند. شما برای آن‌که مطلبی را از حافظه‌ی کوتاه‌مدت به بلندمدت منتقل کنید نیازمند تکرارهای مکرر هستید؛ اما وقتی یک صفحه را برای چندمین بار مطالعه می‌کنید مطالبی را که بلد هستید مجدداً می‌خوانید در صورتی که دیگر لزومی به تکرار آن نیست و تکرار بی‌دلیل آن باعث اتلاف وقت و انرژی، بی‌حوصلگی و در نتیجه دلزدگی شما می‌شود؛ اما جعبه‌ی لایتنر فقط مطالب چموش و رام‌نشدنی را شکار کرده و شما را وادار به تکرار آن می‌کند.

2- اگر آن را برای مدتی هم رها سازید هیچ اختلالی در کار یادگیری ایجاد نمی‌شود جز آن‌که مجبور می‌شوید کارت‌ها را بار دیگر مرور کنید. البته توصیه‌ی ما این است که کار را به طور منظم ادامه دهید.

3- با گرفتن امتیاز و مشاهده‌ی پیوسته‌ی موفقیت، یادگیری برای شما از یک حالت خسته‌کننده به یک بازی لذت‌بخش و دلنشین تبدیل می‌شود.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...