تبلیغات

با تست های استاندارد تمرین کنید

با تست های استاندارد تمرین کنید

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان

15 مهر 93

سوال: آیا ایرادی ندارد ما که سال دوم دبیرستان هستیم از کتاب‌های تست استفاده کنیم؟ آیا تست کار کردن سبب گیج شدن و استرس نمی‌شود؟

سوالی مشابه با این سوال دیروز توسط یک دانش‌آموز سال اول دبیرستان پرسیده شده بود. اگر دانش آموزان کار اصلی را تمرین‌های تشریحی و حل مساله‌های کتاب درسی قرار دهند و بعد تست کار کنند و در تست زدن هم از منابع استاندارد و سوال‌های استاندارد استفاده کنند مشکلی نیست. سوال‌های استاندارد تست‌های کنکورهای سراسری سال‌های اخیر هستند و بعد از آن سوالات آزمون‌های کانون. یعنی اگر اولویت اول را به مطالعه مفهومی و تشریحی اختصاص دهند و بعد تمرین تستی، کار درستی است و اگر هر دانش‌آموزی چه سال پایه و چه کنکوری این روند را برعکس کند و از تست شروع کند غلط است. البته دانش آموزان پایه باید به مفهومی خواندن و تشریحی کار کردن بیشتر توجه کنند و در سال آخر به تست توجه بیشتری در کنار مفهومی و تشریحی خواندن داشته باشند چرا که در کنکور رسیدن به جواب آخر مهم است ولی در آزمون‌های مدرسه و حتی امتحان نهایی اگر دانش آموزان بخشی از سوال را هم درست پاسخ دهند بخشی از نمره را دریافت می‌کنند. حتی برای کنکوری‌ها هم مطالعه تشریحی اهمیت بالایی دارد و یکی از ویژگی نوابغ قدرت تشخیص اولویت‌هاست.

سوال: با توجه به این‌که شما تاکید دارید سوال‌های کنکورهای اخیر را کار کنید و سال گذشته در درس شیمی با سبک جدیدی از سوال‌ها مواجه شدیم بهتر نیست که بیشتر تست تالیفی کار کنیم؟

ما به همه دانش آموزان تمرین با تست‌های استاندارد را توصیه می‌کنیم. آیا در چنین شرایطی باید با سراغ تست تالیفی برویم؟ نه بلکه راه چاره سوال‌های آزمون‌های کانون است که در کتاب‌های آبی طبقه بندی شده‌اند. همانطور که می‌دانید چندین سال است که تست‌های زیست‌شناسی به سمت تست‌های ترکیبی رفته‌اند و مطابق با این روند آزمون‌های کانون هم به همین سمت رفته و ما در آزمون‌های کانون سلیقه‌های جدید را در نظر می‌گیریم و همه تست‌های کنکورهای اخیر و سوال‌های استاندارد آزمون‌های کانون در کتاب‌های آبی طبقه‌بندی شده‌اند.

سوال: به نظر شما کدام بهتر است این‌که هر روز همه درس‌ها را بخوانیم یا هر روز انواع کمتری با حجم بیشتری از مطالب را مطالعه کنیم؟

روش دوم را توصیه می‌کنم و روش اول یک کار افراطی است. شما باید به همه درس‌ها متناسب با اهمیت و ضریب آن‌ها و وضعیت خودتان در آن درس توجه کنید و متعادل کار کنید و با روش دوم موافق‌ترم. این‌که این دانش‌آموز نه تنها سوالی را پرسیده بلکه درباره پاسخ هم فکر کرده‌ است و پیشنهادی ارائه داده است یعنی روی روش‌های مطالعه خودش تفکر کرده است و این یعنی مدریت تفکر "فراشناخت" و دانش‌آموزان دیگر هم بهتر است که این‌گونه سوال بپرسند و تا نیمه راه را خودشان با تفکر طی کنند.

سوال: برای درس ریاضی چقدر روی کتاب درسی تمرکز کنیم؟ دوم انسانی با تراز 7400

حتما به کتاب درسی توجه کنید چون سوال‌های کنکور سراسری از کتاب‌های درسی هستند. به تمرین‌های حل شده و حل نشده کتاب مسلط شوید و در کتاب‌های آبی هم از قسمت‌هایی از کتاب که امکان طرح سوال بوده سوال طرح شده است و قسمت‌هایی که در کنکور از آن سوال طرح نشده در آزمون‌های سال‌های اخیر کانون این موارد پوشش داده شده است و همه این موارد به همراه تست‌های کنکورهای اخیر در کتاب‌های آبی طبقه بندی شده است و شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اما در هر صورت اولویت اول را به کتاب‌های درسی در همه درس‌ها بدهید. به طور مثال در درس زیست به شکل‌های کتاب و در روان‌شناسی به خودآزمایی ها و در دینی به آیات توجه زیادی داشته باشید. آقای کتاب‌دار کارشناس برنامه هم به خوبی به منابع استاندارد اشاره کردند و حتما با تست‌های استاندارد تمرین کنید. تست‌های استاندارد هم شامل تست‌های کنکورهای اخیر و آزمون‌های کانون هستند. دانش آموزان پایه هم ضروری است که به سوال‌های امتحان‌های نهایی توجه داشته باشند و حتی سال چهارمی ها توجه کنند که دو درس آن‌ها به صورت امتحان نهایی خواهد بود و باید به این نکته هم توجه داشته باشند.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش اول کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش دوم فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش اول فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش دوم فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش اول دانلود فایلفایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش دوم دانلود فایلکاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش اول دانلود فایلکاظم قلم‌چی در فرصت برابر 15 مهر 93 بخش دوم دانلود فایل

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...