تبلیغات

خلاصه نویسی و استفاده از جعبه به یاد

خلاصه نویسی و استفاده از جعبه به یاد

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان

17 مهر 93

در مورد استفاده از جعبه به‌یاد و خلاصه‌نویسی ما یک سقف زمانی داریم که بعد از آن می‌‌گوییم دیگر دیر شده است و توصیه به استفاده از آن نمی‌کنیم. آن زمان بعد از عید است. ولی استفاده از جعبه به یاد هم مانند آزمون‌هاست و هر‌چه زودتر و از زمان درست آن (یعنی ابتدای سال) کار را شروع کنید بهتر نتیجه می‌گیرید.

سوال: من از جعبه لایتنر برای زبان استفاده کردم ولی مطالبی را که 8 تا 10 ماه قبل مطالعه کردم را فراموش کرده‌ام اشتباه من این بود که در مسافرت‌های 2 روزه از آن استفاده نکردم. چرا مطالب از یاد من رفته است؟ من 3 ماه است که زبان کار نکردم.

مرورها باید در فواصل زمانی مناسبی اتفاق بیفتد و این زمان‌ها در جعبه به‌یاد با تصاد هندسی (1، 2، 4، 8 و 16) مشخص شده است و اگر 5 بار تکرار موفقیت‌آمیز اتفاق بیفتد مطالب به خاطر سپرده می‌شود. هر بار که مرور موفق بود به خانه بعدی جعبه بروید و اگر ناموفق بود به خانه اول برگردید. نکته دیگر این‌که زمان‌هایی که کمی مطالب از خاطر شما رفته است زمان مناسبی برای مرور محسوب می‌شود. این مشکل کمی غیرعادی است و به احتمال زیاد با روش درست تمرین نکرده‌اند. توصیه می‌کنم یک‌بار دیگر روش استفاده از جعبه را از دفتر برنامه‌ریزی مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید از پشتیبان خودتان بپرسید.

سوال: شما بیان می‌کنید کسانی که در تابستان درس نخوانده‌اند نگران نباشند و می‌توانند برسند منظورتان از رسیدن چیست؟

یکی از نگرانی‌های دانش‌آموزان این است که آیا متناسب با زمانی که دارند می‌توانند حجم بالای مطالب را تا کنکور به اتمام برسانند؟ ما برنامه راهبردی را طوری تنظیم کرده‌ایم که بعد از این‌که مباحث در آزمون‌ها مطرح می‌شود به دفعات در ایستگاه‌های جبرانی مطالب باز تکرار می‌شوند. این‌که ما می‌گوییم می‌توانید برسید پاسخ به این سوال همیشگی است که آیا می‌توانیم تا کنکور تمام کنیم و این به دانش‌آموزان آرامش می‌دهد و توصیه ما این است که کارهای آشفته انجام ندهند و دوباره این را تاکید می‌کنم قطاری که از ریل خارج شود گرچه به ظاهر آزاد است ولی به مقصدی نمی‌رسد.

سوال: من فارغ التحصیل تجربی هستم چند روز زودتر مباحث آزمون را تمام می‌کنم آیا آزمون‌های قبل را تست بزنم یا مباحث آزمون بعدی را مطالعه کنم؟

من هیچ کدام از این دو را توصیه نمی‌کنم توصیه من این است که برنامه همان آزمونی را که پیش رو دارید کار کنید تا با 3 روش زیر به عمق بیشتری برسید.

  •          از دفترچه غیرحضوری استفاده کنید و در حین کار یادگیری‌های ناقص خودتان را به کامل تبدیل کنید.
  •          سراغ کتاب اشتباهات متداول بروید و تاکید می‌کنم این کتاب فقط برای تراز بالاها یا دانش آموزان قوی نیست و فقط هم برای کسانی که زیاد اشتباه‌ می‌کنند نیست اگر دقت کنید می‌بینید که دانش‌آموزان با هر بازه ترازی در دام‌های آموزشی این کتاب‌ می‌افتند و استفاده از آن به شما کمک می‌کند که کمتر اشتباه کنید.
  •          در صفحه شخصی خودتان سوال‌هایی را قبلا اشتباه پاسخ داده‌اید ولی آسان بوده‌اند یا اشتباه پاسخ داده‌اید و در دام افتاده‌اید را مشخص کنید و نکات آن‌ها را یاد بگیرید و روی آن‌ها تسلط پیدا کنید.

یکی از دام‌هایی که فارغ التحصیلان در آن می‌افتند این است که هنگام مطالعه این توهم را دارند که بارها کتاب را خوانده‌اند و مطالب برای آن‌ها آشنا است در صورتی که به عمق مطالب پی نبرده‌اند و برای این کار باید خودتان را ارزیابی کنید و ببینید که آیا در آزمونی مثل آزمون غیرحضوری درصد قابل قبولی می‌توانید کسب کنید؟ این گرایش موجه‌نما برای بسیاری از فارغ التحصیلان و دانش‌آموزان با ترازهای بالا اتفاق می‌افتد و آشنایی با آن مانع اشتباه می‌شود.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش اول کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش دوم فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش اول فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش دوم فایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش اول دانلود فایلفایل صوتی کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش دوم دانلود فایل کاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش اول دانلود فایلکاظم قلم‌چی در فرصت برابر 17 مهر 93 بخش دوم دانلود فایل

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...