تبلیغات

قلم‌چی : کم کردن اشتباهات در آزمون

قلم‌چی : کم کردن اشتباهات در آزمون

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان

24 مهر 93

سوال: من همه تکنیک‌های کم کردن اشتباهات را اجرا کرده‌ام ولی بازم اشتباه من کم نمی‌شود (35 غلط در آزمون) هیوا بهرامی تراز 7000 از سردشت

پدیده‌ای وجود دارد به نام "توهم بلد بودن"[i]. این موضوع غالبا برای فارغ التحصیلان و دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد یعنی دانش‌آموز فکر می‌کند که مطلبی را بلد است یا مطلب را دست کم می‌گیرد و بعد از آزمون که سوالات را اشتباه پاسخ می‌دهد متوجه می‌شود که مطلب را بلد نبوده است. اما ناراحت نباشید بعد از آزمون تک تک سوالات را دقیق ارزیابی کنید و به نکته آن سوال پی ببرید. برخی از دانشآموزان هم گرفتار گرایش وسواسی می‌شوند یعنی تلاش می‌کنند هیچ اشتباهی نداشته باشند در صورتی که یک حد معقولی از اشتباه طبیعی است. رفتاری که شما باید با اشتباهاتتان داشته باشید بسیار مهم است. راهکار این است که یادگیری ناقص خودتان را به کامل تبدیل کنید. وقتی از یکی از پدرهای رتبه‌های برتر ‌پرسیدم برخورد شما با اشتباهات دخترتان چه بود ایشان بیان‌ می‌کردند که ناراحت می‌شدند ولی ناراحتی خودشان را بروز نمی‌دانند این پدر بیان می‌کرد که دخترم به حدی که از اشتباهاتش شاد می‌شد از سوالاتی که درست پاسخ داده بود شاد نمی‌شد زیرا با اشتباهاتش متوجه می‌شد که کجا یادگیری ناقص داشته است و باید روی چه موضوعاتی تمرکز کند و باید چه اشکال‌هایی را رفع کند.

نکته دیگر این‌که می‌توانید از کتاب اشتباهات متداول استفاده کنید. شما نه تنها باید با اشتباهات متداول خودتان آشنا باشید و آن‌ها را تکرار نکنید بلکه باید با اشتباهات متداول دیگران هم آشنا باشید و سعی کنید که در دام‌های آموزشی که دیگران در آن افتاده‌اند نیافتید.

راهکار دیگر این است که به سایت کانون قسمت صفحه شخصی خودتان بروید و از کلاسور ارزیابی ببینید چه سوال‌هایی را ساده بوده و شما اشتباه پاسخ داده‌اید یا دام‌دار بوده و شما اشتباه جواب داده‌اید.

سوال: من برای آزمون 25 مهر مطالعه نکرده‌ام آیا برای آزمون 9 آبان باید مطالب آزمون 25 مهر را هم مطالعه کنم؟

نه اصلا نیاز نیست. شما فقط کافی است که مطالب آزمون 9 آبان را مطالعه کنید. ما در برنامه راهبردی که بسیار به آن می‌بالیم ایستگاه‌های جبرانی به تعداد کافی و در زمان‌های مورد نیاز، قرار داده‌ایم و جای نگرانی برای مطالب مطالعه نشده نیست. شما در بازه زمانی دو هفته نمی‌توانید مباحث هر دو آزمون را مطالعه کنید و همواره از آزمون‌ها عقب خواهید ماند در نتیجه فقط مطالب آزمون پیش‌رو را مطالعه کنید و نگران هم نباشید.

سوال: کدام درس ها را با تصاعد حسابی 1 و 2 و 4 و 8 و 16 مرور کنم؟ دروس عمومی را یا دروسی را که در آن ضعیف هستم؟

در انتخاب جعبه لایتنر یا جعبه به‌یاد شک دارم. کدام جعبه را برای دروس حفظی استفاده کنم؟

اول این که این اعداد تصاعد هندسی هستند. در زبان و برای فرمول‌های شیمی و هر درسی که می‌خواهید مطالب آن را به خاطر بسپارید می‌توانید روند مرور را به‌ کار بگیرید.

اگر شما کسی هستید که نظم بالایی دارید از جعبه لایتنر استفاده کنید در غیر این‌صورت از جعبه به‌یاد. البته می‌توانید ابتدا با جعبه به‌یاد شروع کنید و اگر روند خوب پیش رفت و اراده شما قوی‌تر شد و دیدید که می‌توانید بسیار منظم مطالب را مرور کنید از جعبه لایتنر استفاده کنید. یادتان باشد فواصل زمانی مرور شما باید هنگامی باشد که مطالب را کمی فراموش کرده‌اید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...