تبلیغات

کاظم قلم چی: درس هر روز را همان روز بخوانید

کاظم قلم چی: درس هر روز را همان روز بخوانید

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان

29 مهر 93

در ابتدای دوره زمانی که خیلی‌ها جدی درس نمی‌خوانند کسانی که به موقع شروع کرده‌اند و آهسته و پیوسته کار می‌کنند خیلی بیشتر نتیجه می‌گیرند. تاکید زیادی هم روی خواندن درس هر روز در همان روز دارم.

در مورد اهمیت کیفیت مطالعه این نکته را بیان می‌کنم که ساعت مطالعه را تا یک مرزی می‌توان افزایش داد در نتیجه باید در کنار افزایش کمیت به فکر افزایش کیفیت مطالعه خودتان هم باشید برای افزایش کیفیت مطالعه قدم‌های زیر را بردارید:

به موقع شروع کنید. این‌که از ابتدای سال با جدیت درس بخوانید موثر است.

  •         اگر بتوانید از همین اوایل سال تحصیلی، درس هر روز را همان روز بخوانید هم زمان کمتری از شما می‌گیرد هم نتیجه بیشتری دارد.
  •         پیش خوانی کنید.
  •         بازیابی را به دوباره و چندباره خوانی اولویت دهید.

با انجام این تکنیک‌ها شما می‌توانید در یک بازه زمانی کم نتایج بیشتری بگیرید.

سوال: حل کردن تست کنکور را با تجزیه وتحلیل انجام دهیم یا با در نظر گرفتن زمان به قصد ارزیابی؟ سوال‌های امتحان نهایی را چطور؟ دانش‌آموز سال سوم

هم می‌توانید بخشی از سوال‌ها را با در نظر گرفتن زمان پاسخ دهید و هم بخشی را خارج از زمان ولی هر دو را به موازات هم پیش ببرید. این دو به جای هم نیستند بلکه موازی هم اجرا کنید. با هم پیش بردن نتیجه بیشتری دارد. روش تست زدن با دو خودکار را هم می‌توانید برای این کار اجرا کنید. به کمک این روش شما ابتدا سوالات را با یک خودکار در زمان استاندارد خودش پاسخ می‌دهید و در انتها بعد از اتمام زمان استاندارد سوال‌ها را با یک خودکار به رنگ دیگر پاسخ می‌دهید. البته بدیهی است که در ابتدای سال بیشتر به فکر یاد گرفتن باید باشید. سوال‌های امتحان نهایی را هم از همین الان کار کنید. دانش‌آموان سال سوم باید به تمرین‌های امتحان‌های نهایی هم مسلط باشند به این دلیل که امتحان نهایی دارند و از طرف دیگر باید تستی هم کار کنند چون سوال‌های زیادی در کنکور از سال سوم مطرح می‌شود و هم‌چنین برای موفقیت و پیشرفت در آزمون‌های کانون.

تذکر من به همه این است که حتما با سوال‌های استاندارد تمرین کنید. سوال‌های استاندارد یعنی سوال‌های کنکورهای سال‌های گذشته، سوال‌های امتحان‌های نهایی، تست‌های کانون. کتاب‌های آبی و پرتکرار (نام قدیم آن دوسالانه است) شامل تست‌های استاندارد هستند.

از ابتدای سال حتما بیشتر به فکر عمیق خواندن و دقیق تمرین کردن باشید تا شبیه‌سازی.

کتاب سوال‌های پرتکرار حاصل خرد جمعی تعداد زیادی از دبیران کل کشور است. ما سوال‌هایی را که بسیاری از دبیران کل کشور بدون اطلاع از هم طرح کرده‌اند را گردآوری و در این کتاب‌ها گنجانده‌ایم. وقتی همه دبیران روی سوالی تاکید زیادی دارند اهمیت آن سوال را می‌رساند. سوال‌های کتاب‌های پرتکرار نقش آموزشی زیادی هم در یادگیری دارند.

سوال: ما چقدر باید زمان به برنامه‌ریزی برای دو هفته بین آزمون اختصاص دهیم؟ اگر ما موشکافانه زمان زیادی برای جمع‌بندی صرف کنیم ایراد دارد؟ این کار از من زمان زیادی می‌گیرد مثلا جمعه و شنبه بعد از آزمون را صرف برنامه‌ریزی و تحلیل می‌کنم.

ما در دفتر برنامه‌ریزی صفحه تصمیمات کوتاه مدت را قرار داده‌ایم. چرا من روی تصمیمات کوتاه‌مدت تا این اندازه تاکید دارم؟ چون همه ما تا چند ساعت بر سر حرفی که می‌زنیم می‌مانیم و می‌توانیم اهدافی را که برای چند ساعت در نظر می‌گیریم اجرا کنیم و اگر قرار باشد برای یک هفته برنامه بریزیم و نتوانیم اجرا کنیم ممکن است خودمان را سرزنش کنیم و سرخورده شویم. یادتان باشد همه ما اراده فولادین نداریم. برای تقویت اراده هم باید به تدریج اراده خودتان را تقویت کنید.

زمانی که شما برای یک هفته یا بیشتر برنامه بریزید احتمال اجرا خیلی کاهش می‌یابد و توصیه می‌کنم برای یک یا دو روز برنامه‌ریزی کنید و در قسمت تصمیمات کوتاه‌مدت دفتر برنامه‌ریزی یادداشت کنید. اگر یک درصد احتمال داشته باشد کسی هم اراده فولادین داشته باشد می‌تواند برنامه یک هفته‌ای بریزد و اجرا کند ولی تقویت اراده هم مانند تقویت تمرکز به صورت تدریجی صورت می‌گیرد.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

فایل های ضمیمه کاظم قلم چی در فرصت برابر 29 مهر 93 فایل صوتی کاظم قلم چی در فرصت برابر 29 مهر 93 فایل صوتی کاظم قلم چی در فرصت برابر 29 مهر 93 دانلود فایلکاظم قلم چی در فرصت برابر 29 مهر 93 دانلود فایل

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...