تبلیغات

چگونه درس ها را مرور کنیم ؟

چگونه درس ها را مرور کنیم ؟

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان

19 آبان 93

سوال: همان‌طور که در دفتر برنامه‌ریزی گفتید فقط مرور را باید در فواصل 25 دقیقه‌ای انجام دهیم؟ یا کلا باید به این صورت مطالعه کنیم چون با توجه به تقسیم زمان به مدت کوتاه‌تر شوق بیشتری برای مطالعه داریم آیا بازده یادگیری‌مان بیشتر می‌شود یا خیر؟

برای مرور کردن‌ها ریتم های مختلفی پیشنهاد شده است مثلا با جعبه لایتنر طبق تصاعد یعنی با اعداد 1 2 4 8 16 ، در حالی‌که مرور با جعبه به‌یاد ریتم متفاوتی دارد در واقع الگوهای مختلفی پیشنهاد شده است اولین مرور را در فاصله کوتاه‌تر نیم ساعت یا بعد از ظهر مطالعه انجام دهید. پیدا کردن فاصله بین مرورها به خود دانش‌آموز بستگی دارد موضوعات را در زمانی که کمی فراموشی صورت گرفته است انجام دهید نه این‌که مطالب به حیطه خطرناک فراموشی برسند.

در مدارس سرای دانش به دانش‌آموزان پیشنهاد کرده‌ام دفتری به نام بازیابی اطلاعات یا برگه‌های بازیابی اطلاعات داشته باشند. بعد از تدریس در ابتدای زنگ کار در کلاس در برگه‌های بازیابی هر آن‌چه را که به خاطر دارند از جمله نکات اصلی، کلیدواژه‌ها را یادداشت کنند و این بازیابی بلافاصله بعد از یادگیری چندین برابر بیشتر از دوباره‌خوانی نتیجه‌بخش است. در مطالعه هم توصیه می‌کنم دانش‌آموزان حتی دانشجویان بعد از 5 تا 10 دقیقه مطالب آموخته شده را بازیابی کنند ببینند چه به خاطرشان مانده است. کتاب را ببندید و مطالب را از ذهنتان بگویید و آن‌ها را بنویسید. نسبت بازیابی به دوباره‌خوانی هم 70 به 30 باید باشد.

 

با این کار ذهن فعال‌تر است و دقت و تمرکز در کلاس‌ها افزایش می‌‌یابد، پس اولین بازیابی حداقل در بعد از ظهر همان روز در منزل انجام و به یک هفته بعد موکول نشود.

سوال: من ترازم 5900 است و 10 ساعت روزی درس می‌خوانم و تندخوان هستم یعنی خیلی سریع بودجه‌بندی آزمون را تمام می‌کنم و تعداد زیادی هم تست کار می‌کنم و در روزهای پایانی نمی‌دانم چه بخوانم؟

تاکیدی که به‌ویژه در سال آخر  داریم این است که به دقت بیشتر از سرعت اهمیت بدهید عمیق‌تر و درست‌تر بخوانید و اولین توصیه این است زمانی که خیالتان راحت شد که مطالب را کامل یاد گرفته‌اید به سرغ کتاب اشتباهات متداول بروید و ببینید در دام آموزشی می‌افتید یا نه و اشتباهاتی را که خود شما مرتکب شده اید را مرور کنید و آزمون غیرحضوری را کار کنید و این باعث می‌شود دچار یکنواختی نشوید فارغ‌التحصیل‌ها غالبا دچار توهم یادگیری می‌شوند و به این دلیل که ظاهر کتاب‌ها برای آن‌ها آشنا به نظر می‌آید مطالب را عمیق نمی‌خوانند.

توصیه دیگر این‌که به صفحه شخصی خودتان در سایت کانون مراجعه و از کلاسور ارزیابی استفاده کنید آن را پرینت بگیرید و ببنید که کدام سوال‌ها ساده بوده‌اند و کدام سوال‌ها دام‌دار ولی شما اشتباه پاسخ داده‌اید.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...