تبلیغات

چرا با وجود مطالعه زیاد نتیجه نمیگیریم ؟

چرا با وجود مطالعه زیاد نتیجه نمیگیریم ؟

برنامه تلویزیونی فرصت برابر

پاسخ کاظم قلم‌چی به سوالات دانش‌آموزان

16 آذر 93

سوال: من علی‌رغم 52 ساعت مطالعه در هفته و انگیزه‌ خوب، نتیجه خوبی نمی‌گیرم. سید اسماعیل حسینی میانگین تراز 6100 رشته انسانی

شما همین الان هم از 88 یا 89 درصد دانش‌آموزان جلوتر هستید. بنابراین همین الان هم پیشرفت خوبی داشته‌اید و سخت‌کوش هستید اگر شما دانش‌آموز هستید که ساعت مطالعه شما خیلی خوب است. نکته‌ای که باید بیشتر به آن توجه کنید این است که روش‌ها و استراتژی‌های مناسبی را انتخاب کنید. کارنامه 5 نوع درس را بگیرید و نقاط قوت پایدار و نقاط قوت و دروس تلنگری و دروس نوسانی و دروس ضعیف خودتان را مشخص کنید.

نقاط قوت پایدار دروسی هستند که شما سال‌ها در آن‌ها قوی بوده و هستید.

نقاط قوت شما دروسی هستند که ممکن است مستمر نباشند واگر به آن‌ها توجه نکنید افت کنند.

دروس تلنگری با اندکی تلاش به نقاط قوت شما تبدیل می‌شوند.

دروس نوسانی دروسی هستند که در آن‌ها یک بار قوی و بار دیگر ضعیف هستید.

شما باید روش‌های موفق خودتان را خصوصا در نقاط قوت پایدار پیدا کنید و به دروس دیگر تعمیم بدهید.

در ارزیابی خودتان اغراق نکنید و خودتان را فقط منفی نبینید. ارزیابی واقع‌بینانه از خودتان داشته باشید و خودتان را نه بالاتر و نه پایین‌تر در نظر بگیرید. شما سخت‌کوش هستید و این‌ها امتیازهای شما هستند. شما هم‌چنین مانند بسیاری دیگر از افراد کما‌ل‌نگر هستید اما این ویژگی گاه سبب می‌شود که این افراد به دستاوردهای خودشان به اندازه کافی توجه نکنند.

سوال: من ساعت مطالعه متوسط روبه بالا دارم ولی سرعت مطالعه من کم است خصوصا در دروس شیمی و ادبیات. برای افزایش سرعت مطالعه چه کار کنم و تکنیک زمان‌های نقصانی را توضیح دهید. آرش رحیمی از لردگان

ایشان گفتند سرعت مطالعه آن‌ها پایین است. اما دقت را هم در جلسه آزمون و هم در درس‌ خواندن باید به سرعت ارجحیت داد. من در درس خواندن نگران کسانی هستم که شتاب‌زده عمل می‌کنند و رکورد می‌زنند.

این را یک حسن می‌بینم که ایشان با دقت درس می‌خوانند؛ درست است که در کنکور زمان مهم است اما ما در مطالعه به کیفیت و دقت و در جلسه آزمون هم به دقت و صحت نیاز داریم. من در مورد ایشان مشکلی نمی‌بینم این‌که دقیق و عمیق می‌خوانند خوب است.

زمان‌های نقصانی را به عنوان یکی از تکنیک‌های مدیریت زمان توصیه می‌کنیم. من آن را برای دروس عمومی می‌گویم و خود شما می‌توانید برای اختصاصی‌ها متناسب با شرایط و زمان  به کار ببرید.

در کنکور سراسری عمومی‌ها 25 سوال داده می‌شود و برای ادبیات 18 دقیقه و برای عربی و زبان هر کدام 20 دقیقه و برای دینی 17 دقیقه در نظر گرفته می‌شود. شما باید برای هر درس 15 دقیقه در نظر بگیرید یعنی از ادبیات 3 دقیقه، از عربی و زبان هر کدام 5 دقیقه و از دینی 2 دقیقه (در کل 15 دقیقه) ذخیره کنید.

البته در آزمون‌های الان کانون تعداد سوال‌ها 20 تایی است چون الان برنامه‌ای بودن و آموزشی بودن آزمون‌ها برای ما اهمیت بیشتری دارد.

 شما قبل از آزمون تصمیم می‌گیرید کدام تیپ سوال‌ها را در هر درس در دور اول پاسخ نخواهید داد. مثلا سوال‌های شمارشی ادبیات و یکی از ریدینگ‌های زبان را در دور اول پاسخ نخواهید داد سپس مشخص می‌کنید که 15 زمان صرفه‌جویی کرده را صرف کدام درس و کدام نوع سوال‌ها خواهید کرد. به این کار استراتژی بازگشت گفته می‌شود. دروس با ضریب بیشتر یا دروس آسان‌تر؛ به این کار سبک سنگین کردن[1] می‌گویند. مثلا تصمیم می‌گیرید زمان را صرف حل 4 سوال عربی خواهید کرد چون در این درس با کمی وقت سریع‌تر به جواب می‌رسید یا صرف سوال‌های ادبیات خواهید کرد که ضریب بالاتری دارد اما باید زمان بیشتری صرف آن کنید؟ اگر از دانش‌آموزان یا رتبه‌های برتر هم بپرسیم هر شخص استراتژی خاص خودش را دارد و رشته‌های مختلف هم سراغ دروس مختلف می‌روند، البته مثلا در رشته تجربی دانش‌آموزان در بازگشت غالبا سراغ درس زیست‌شناسی می‌روند.

زمان مناسب توضیح این نکته بعد از عید است اما برخی از دانش‌آموزان از الان آن را اجرا می‌کنند و ما نیز آن را بیان کردیم.

سوال: در آزمون قبلی و آزمون‌های قبلی وضعیت تراز من در دروس اختصاصی نسبت به عمومی‌هایم منفی است (منفی یک یا دو یا سه) و افزایش تراز من به خاطر دروس عمومی و عربی اختصاصی که ضریب بالایی دارد می باشد (2+) در واقع عدم تعادل دارم. آیا رتبه و تراز من تا کنکور همین‌طور باقی خواهد ماند؟ میانگین تراز 6700 سیامک از مریوان

شما با این تراز از 94 یا 95 درصد دیگران جلوتر هستید. در مورد انسانی‌ها اختصاصی‌های آن‌ها از عمومی‌ها بهتر است اما ایشان برعکس هستند و این اتفاقا برایشان بهتر است. شما باید ببینید که در دروس عمومی که نقاط قوت پایدار شما هستند از چه روش‌های موفقی استفاده کرده‌اید و آن‌ها را به دیگر دروس تعمیم دهید. درست است که عدم تعادل دارید و خودتان هم متوجه شده‌اید که باید به تعادل برسید اما این موضوع را مثبت ببینید و روش‌های موفق خودتان را کشف و به دیگر دروس تعمیم دهید.

هم‌چنین زمان مطالعه خودتان را در دروسی که می‌خواهید در آن‌ها رشد کنید افزایش دهید.

و به صفحه 182 دفتر برنامه‌ریزی خودتان مراجعه کنید و روش‌هایی که هم که برای دروس عمومی به کار می‌بردید برای دیگر دروس تعمیم دهید.

به خودتان پیام منفی ندهید شما با این روند در بسیاری از رشته‌ها می‌توانید پذیرفته شوید.

...................................

در انتها آماری از پاسخ دانش‌آموزان به سوال مسابقه دیروز برنامه ارائه می‌دهم:

سوال: به جزء تست کنکور سراسری تست استاندارد بعدی کدام است؟

107 نفر سوال‌های تالیفی را انتخاب کرده‌اند یعنی 11%

683 نفر سوال‌های کانون را انتخاب کرده‌اند یعنی 67 %

166 نفر سوال‌های آزمون های آزاد سال‌های گذشته را انتخاب کرده اند یعنی 16 %

66 نفر سوال‌هایی کتاب‌های دیگر یعنی 6 %

این مشارکت دانش‌آموزان عالی بود و این‌که دانش‌آموزان برنامه ها را با دقت دنبال می‌کنند

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

 

[1]trade off

فایل های ضمیمه کاظم قلم چی در فرصت برابر 16 آذر 93 فایل صوتی کاظم قلم چی در فرصت برابر 16 آذر 93 فایل صوتی کاظم قلم چی در فرصت برابر 16 آذر 93 دانلود فایلکاظم قلم چی در فرصت برابر 16 آذر 93 دانلود فایل برای مشاهده مطالب بیشتر بر روی نام فرد مورد علاقه خود کلیک کنید

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...