تبلیغات

نکات اسپیکینگ / IELTS Speaking Lessons

نکات اسپیکینگ / IELTS Speaking Lessons

خانه زبان ایرانیان | انگلیسی و فرانسه , smartenglish

نکات اسپیکینگ

بخش اسپیکینگ (Speaking)آزمون آیلتس یا مصاحبه 3 سه بخش دارد:

بخش 1: پاسخ به سوالات مصاحبه کننده راجع به موضوعات عمومی مثل کار، زادگاه محل زندگی و... (حدودا 5 دقیقه)

بخش 2: تاپیک کارد (2 دقیقه صحبت در مورد موضوعی خاص مثلا یک اثر هنری اولین باری که به زبان انگلیسی با یک خارجی حرف زدید یک حادثه خوشحال کننده و...)

بخش 3: پاسخ به سوالات مصاحبه کننده که به نوعی به موضوع تاپیک کارد مرتبط است.(حدودا 5 دقیقه)
در مجموع 15 دقیقه


ضوابط نمره دهی آزمون:
- انسجام مطالب و تسلط
- دامنه لغات
- تنوع ساختار گرامر و استفاده درست
- تلفظ


بایدها و نبایدها در آزمون اسپیکینگ:

- مصاحبه آیلتس آزمونی رسمی است، از زیادی غیر رسمی شدن و صحبت های فرعی و شوخی پرهیز کنید.

- آرام باشید، از گفتگوی خود لذت ببرید و سعی کنید بهترین خود را ارائه کنید.

- به سئوالات با دقت گوش کنید وجواب مرتبط با سئوال بدهید. از دادن پاسخ طولانی و غیر مرتبط پرهیز کنید.

- برای یادگیری بیشتر linking words ها به بخش گرامر آیلتس مراجعه کنید. Linking words ها را به خوبی یاد بگیرید. آنها به شما کمک میکنند تا مکالمه روانی داشته باشید.

- جملات خود را با بیان دلیل و توضیح بیشتر ساپورت کنید.

- اگر دامنه واژگانتان خیلی گسترده نیست جوابهایتان را paraphrase کنید. مثلا:

I am very tidy, it really bothers me if a place is untidy.

در این مثال من با استفاده از کلمه untidy که مخالف کلمه tidy است توضیح بیشتری داده ام.

- از حفظ کردن جوابها به دو دلیل به شدت بپرهیزید. یک: در شرایط امتحان معمولا نمیتوانید جوابهای حفظ شده را به خاطر بیاورید. دو:مصاحبه کننده ها به علت مصاحبه با آزمون دهنده های فراوان متوجه میشوند که جواب شما از پیش آماده شده است و شما آن را فقط از کتاب جزوه و... حفظ کرده اید و به همین دلیل به جای کسب نمره، نمره از دست میدهید.

- هرگز اگر سوالی را متوجه نشدید پاسخ بی ربط به موضوع ندهید، بلکه اگر سوالی را متوجه نشدید از مصاحبه کننده بخواهید آن را برای شما باز کند. مثلا:

- would you mind telling me what you exactly mean by….?
- Would you explain the meaning of the word…?
- Excuse me I didn’t quite get what you said would you repeat that ?


- دامنه صفات (adjective) و قیود (adverb) خود را گسترده کنید تا بتوانید افکار و احساسات خود را به خوبی بیان کنید و به صفاتی مثل good, important, bad بسنده نکنید.(به بخش گرامر آیلتس مراجعه کنید.)

- نسبت به خودتان و آزمون و مصاحبه کننده ها دید مثبتی داشته باشید. اکثر مصاحبه کننده ها بسیار کمک کننده هستند و سعی در رفع استرس شما دارند.

- از بین درست حرف زدن و سرعت، درست حرف زدن را انتخاب کنید. (بهتر است قبل از آزمون به اندازه کافی تمرین داشته باشید تا در هر دو مهارت مسلط شوید)

- قبل از آزمون برای این آزمون آماده شوید. حتی native speakers هم برای گرفتن نمره خوب در آیلتس نیاز به تمرین دارند.

- برای تمرین از استاد حرفه ای و متخصص کمک بگیرید. کسانی که به این آزمون به اندازه کافی مسلط نیستند فقط وقت و پول شما را هدر می دهند.

- لبخند و تماس چشمی را به خاطر داشته باشید. کسانی که با آرامش و لبخند به سئوالات پاسخ میدهند و از ایجاد تماس چشمی با مصاحبه کننده واهمه ای ندارند، حس اعتماد به نفس و تسلط به آزمون را به مصاحبه کننده منتقل میکنند که در افزایش نمره آنها به طور ناخود آگاه تاثیر به سزایی دارد.

- روز قبل از آزمون به اندازه کافی بخوابید و غذای پرانرژی و سبک بخورید.

- برای مصاحبه سعی کنید حداقل 15 دقیقه تا نیم ساعت زودتر برسید تا دچار استرس به موقع رسیدن نشوید.

- قبل از مصاحبه یک خوراکی انرژی بخش مثل خرما یا شکلات بخورید. (شاید این توصیه خنده دار به نظر برسد اما واقعا برای یکی از شاگردان من اتفاق افتاد و سر جلسه به خاطر گرسنگی نتوانسته بود راندمان خوبی داشته باشد)

- لیوانی آب با خود سر جلسه ببرید.


بخش 1


در این بخش مصاحبه کننده سؤالاتی کلی از شما میپرسد مثلا : کار، تحصیلات خانواده، زادگاه، علایق، شخصیت، دوستی، محل زندگی و ...

Example questions:
-Tell me about Where you were born?
-Tell me about your family?
-What do you do in your free time?
-What are your plans for the next 10 years?
-Why are you planning to take IELTS?


نکات طلایی


در این بخش هرگز جواب yes و no ندهید.
در این بخش نباید جواب سؤالات خیلی کوتاه و خیلی بلند باشد. از دادن جواب بله و خیر به شدت پرهیز کنید. این نوع جوابها یعنی من نمیتوانم پاسخ را شرح و بسط بدهم و میخواهم سریع جواب را تمام کنم. برای نشان دادن تسلط خود به زبان و آزمون برای هر جواب حداقل 2 تا 3 جمله ترجیحا جملات پیچیده برای توضیح بیشتر ارائه دهید. (جملات پیچیده زمانی نمره شما را افزایش میدهند که درست استفاده شوند اگر در مورد گرامر جمله خود مطمئن نیستید به هیچوجه آنرا استفاده نکنید چون فقط باعث از دست دادن نمره میشوند) برای گرامر انواع جملات به بخش گرامر مراجعه کنید.

برای مثال برای سؤال:

- Do you work?
- No I don’t work جواب خوب و مناسبی نیست
- Actually at the moment I am working on probation in a software company as a software developer .as luck would have it I would be employed in the next 2 months.


پس برای جواب از چند جمله استفاده میکنیم. جملاتی که که به هم ربط معنایی دارند ودر انها از کلمات و کرامر خوبی استفاده شده است. بهتر است به جای استفاده از کلمات عجیب و غریبی که معنای انها را مطمئن نیستیم و همینطور گرامری که در استفاده از آنها مهارت لازم را نداریم از کلمات و گرامری که به انها اشراف کامل داریم استفاده کنیم.

همیشه درست حرف و حتی ساده حرف زدن بهتر از غلط و پیچیده حرف زدن است. برای تمرین اسپیکینگ سعی کنید تا جای ممکن با دوستان، اعضای خانواده و همکلاسیهایتان انگلیسی صحبت کنید . خودتان را در زبان غرق کنید یعنی به انگلیسی فکر کنید. اسم اشیایی که میبینید به انگلیسی بگویید. به فایل های صوتی زبان گوش کنید. به لهجه های متفاوت بریتانیایی، آمریکایی و استرالیایی گوش کنید. ویدیوهایی به زبان انگلیسی ببینید. (از انجاییکه تصاویر قسمتی از انرژی شما را به خود معطوف میکنند بهتر است در ابتدا با فایل های صوتی شروع کنید و کم کم تماشای ویدئوهای زبان اصلی را به آن اضافه کنید.

فراموش نکنید که:
The key to speaking is listening
پس:
اگر میخواهید صحبت کردن شما روان سلیس و عاری از هر اشتباهی شود باید به کسانی گوش کنید که بسیار روان و سلیس صحبت میکنند و این یعنی لیسنینگ (Listening) خود را تقویت کنید. با پیشرفت در لیسنینگ به طور اتوماتیک و خودکار اسپیکینگ شما هم بهبود می یابد.
ذهن شما تمام مطالب دریافتی (لیسنینگ) را ضبط کرده و به شرط اینکه به اندازه کافی تکرار کرده باشید در زمان نیاز آنها را بازیادآوری کرده و در اسپیکینگ به کمک شما می آید.
ما در آموزش زبان دو منبع ورودی و دو منبع خروجی داریم:

Listening & reading = input
Writing & speaking = output


اگر به دنبال خروجی خوبی هستیم باید ورودی خوب و قوی داشته باشیم.

برای تمرین اسپیکینگ جلوی آینه با خودتان صحبت کنید. (مواظب باشید کسی شما را نبیند وگرنه فکر میکنند خل شده اید!!)

صحبت های جلوی آینه خود را با موبایل، mp3 player یا هر چیز دیگری ضبط کنید، بارها به آن گوش کنید و سعی کنید در هر بار اشکالات خود را رفع کنید و در ضبط بعدی بهتر و درست تر صحبت کنید.


بخش 2
در این بخش به شما تاپیک کاردی (کارت موضوع) داده میشود و پس از 1 دقیقه آماده شدن به مدت 1 تا 2 دقیقه در رابطه با موضوع نوشته شده در کارت صحبت کنید.

تاپیک کارت از یک جمله اصلی تشکیل شده و در ادامه آن 4 سوال وجود دارد. شما باید به تمامی سوالات نوشته شده در تاپیک کارت در مدت زمان تعیین شده جواب بدهید در غیر اینصورت به خاطر ناقص جواب دادن از شما نمره کم میشود.

با مقدمه شروع کنید. سوالات را جواب دهید، سپس با چیزی شبیه نتیجه گیری (تکرار آنچه در ابتدا گفته اید یا یک نتیجه گیری کوچولو) تمام کنید.

مداد و کاغذی در اختیار شما قرار داده میشود تا بتوانید از آنچه میخواهید بگویید یادداشت برداری کنید.

در زمان یادداشت برداری فقط کلمات ساده ای که در رابطه با موضوع به ذهنتان میرسد را ننویسید. سعی کنید کلمات خوب و دقیق را انتخاب کنید. یعنی هم یادداشت ایده (اینکه در رابطه با چه چیز میخواهید حرف بزنید) و هم یادداشت کلمات عالی ودقیق.

For example:
-Talk about one of your friends.
You should say:
-How long have you known each other
-How you met
-How you spend time together
-And explain why this person is so special to you.

در این قسمت اطلاعات شما میتوانند واقعی باشند یا تخیلی. اگر چیز واقعی به ذهنتان نرسید از خودتان قصه ببافید!! مهم تسلط شما به زبان و صحبت کردن شماست نه راست و دروغ بودن اطلاعاتی که میدهید. چیزی که اهمیت دارد استفاده درست از گرامر و کلمات خوب است.

هر تاپیک کارت هدف مشخصی را دنبال میکند که شما باید آن را فهمیده و در اسپیکینگتان استفاده کنید.

For example:
-Talk about a serious problem in your home town
-What it is
-What has caused it
-Talk about a solution
-Why you feel it is so important


در این سوال هدف اصلی استفاده از گرامر cause & effect است پس شما باید به تمامی این گرامر و دامنه لغات مشکل و حل مسئله مسلط باشید تا بتوانید بهترین پاسخ را بدهید.

در هر تاپیک کارت شما باید به دو نوع لغت مسلط باشید:
1- کلمات موضوع تاپیک کارت: (مثلا در مثال بالا کلمات آلودگی هوا، جدی، خطرناک و...)
2- کلمات آکادمیک: (مشکل ایجاد کردن، منجر شدن، مشکل لاینحل، راهکار، تصویب قوانین و...)
برای گرفتن نمره بالا شما باید به هر دو دسته کلمات مسلط باشید.

به فهرست لغات آکادمیک مراجعه کنید:
Academic Word List  


بخش 3

در این بخش که حدودا 5 دقیقه طول میکشد. شما باید به سوالاتی مرتبط با بخش دوم پاسخ دهید.در این بخش بیشتر از نظر شخصی شما سوال میشود و شما باید قابلیت و توانایی خود در به چالش کشیدن و بحث کردن در رابطه با موضوعی را نشان دهید.

برای ساپورت کردن حرفتان مثال بزنید و دلیل بیاورید. آنهم نه یکی بلکه اگر میتوانید 2 دلیل . شما باید سعی کنید نظرتان را شفاف و با استدلال کافی بیان کنید.

For example:
-Talk about a piece of music you really like:

Part 3 question:
-Has the taste for music changed among young generation in your country?

-Definitely yes,nowadays with the world going global young people tend to like western music more compared to old ones who are mostly diehard fans of traditional music. In addition, because the pace of life is faster these days types of music like jazz, rap, and...are more popular.


از کلماتی که نشاندهنده نظر شما هستند استفاده کنید:

- From my perspective
- In my opinion
- As far as I’m concerned
- To my view
- From my viewpoint
- practice & practice & practice&practice before exam

و در پایان، اسپیکینگ نیاز به استادی دارد که به تمام زوایای آزمون مسلط بوده و بتواند با شما گام به گام همراه شود تا نمره مطلوب را از آن خود کنید.

با ما در کلاسهای آنلاین به نمره دلخواهتان برسید.

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...