تبلیغات

استفاده از جستجوی اینترنتی برای ترجمه واژگان تخصصی

استفاده از جستجوی اینترنتی برای ترجمه واژگان تخصصی

 همه افرادی که دستی در ترجمه دارند می دانند که متأسفانه واژه نامه ها و لغت نامه های موجود در بازار ایران به تنهایی پاسخگوی نیاز ترجمه یک مترجم نیستند. اغلب واژه نامه ها جسته گریخته و پراکنده بوده و دیکشنری Babylon که مجموعه ای از دیکشنری های غیررسمی و بعضا غیرمعتبر (اشاره به glossaryهای منتشر شده توسط افراد) است نیز در بسیاری از موارد چندان کارا نیست. تلاش های داخلی نیز نظیر دیکشنری های نارسیس و دیکشنری های آنلاین نیز اغلب کپی برداری از محتوای همدیگر کرده و نتایج یکسانی را ارائه می دهند تا بگویند “ما نیز هستیم”........

 همه افرادی که دستی در ترجمه دارند می دانند که متأسفانه واژه نامه ها و لغت نامه های موجود در بازار ایران به تنهایی پاسخگوی نیاز ترجمه یک مترجم نیستند. اغلب واژه نامه ها جسته گریخته و پراکنده بوده و دیکشنری Babylon که مجموعه ای از دیکشنری های غیررسمی و بعضا غیرمعتبر (اشاره به glossaryهای منتشر شده توسط افراد) است نیز در بسیاری از موارد چندان کارا نیست. تلاش های داخلی نیز نظیر دیکشنری های نارسیس و دیکشنری های آنلاین نیز اغلب کپی برداری از محتوای همدیگر کرده و نتایج یکسانی را ارائه می دهند تا بگویند “ما نیز هستیم”.

یکی از راه های مقابله با این کاستی ها و جبران ضعف و کمبود واژگان تخصصی مورد نیاز برای ترجمه متون، استفاده از جستجوی اینترنتی برای یافتن ترجمه مناسب لغات تحصصی است.

در اینجا فرصت را مغتنم شمرده و چند پرسش مطرح می کنیم. امیدواریم دوستان همکار و علاقمندان به فن ترجمه مشارکت نموده و نظرات خود را در این رابطه در بخش دیدگاه های همین مطلب ارسال نمایند.

  1. آیا شما از جستجوی اینترنتی برای یافتن ترجمه لغات و واژگان استفاده می کنید؟
  2. برای جستجوی اینترنتی از چه منابعی استفاده می نمائید؟
  3. آیا از دستورالعمل خاص یا واژگان خاصی برای جستجوی لغات استفاده می کنید؟ لطفاً بیان نمائید. (مثال: ترجمه “لغت به فارسی یا انگلیسی”)
  4. به نظر شما راه کارهای پیش رو برای ارتقای کمی و کیفی امکانات دسترسی به منابع ترجمه تخصصی لغات چیست؟ چه پیشنهادی دارید؟

پیشاپیش از مشارکت دوستان و همکاران عزیز سپاسگزاریم.

پاسخ دهید

2 نظر

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۸ - ۱۲:۳۶:۵۹

you are actually a good webmaster. The website loading velocity is amazing. It kind of feels that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterpiece. you have performed a great activity in this topic!

manicure  ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ - ۱۴:۳۲:۱۸

Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam feedback? If so how do you reduce it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it's driving me crazy so any help is very much appreciated.